De meeste mensen denken aan rode ogen, gegniffel en een enorme eetlust als ze denken aan wietgebruik. We houden inderdaad van de plant omdat ze die effecten heeft, maar wiet heeft meer te bieden dan alleen een high.

THC — de molecule die verantwoordelijk is voor deze effecten — is slechts een van de honderden stofjes die in de plant aanwezig zijn. De wietplant produceert ook veel andere, niet-psychoactieve cannabinoïden en terpenen, elk met eigen voordelen. Er zijn bovendien diverse wietsoorten die bijna helemaal geen THC bevatten.

We kennen wiet vooral als iets wat we roken, maar eigenlijk is het een groene groente. Dat klinkt misschien vreemd, maar net zoals de boerenkool in je vriezer, is cannabis een voedzame superfood.

Verse wiet zit boordevol gezonde ingrediënten en is daarmee een geweldige aanvulling op een gezonde smoothie of shake! Als je het als zodanig gebruikt, helpen de cannabinoïden en terpenen je endocannabinoïdesysteem nog steeds, maar bieden de verse bladeren ook allerlei vitamines en mineralen.

In plaats van een schaal verse bladeren naar binnen te werken, is een verfrissende smoothie een snelle, efficiënte en smakelijke manier om deze fytochemicaliën binnen te krijgen. Door je wiet te persen voordat je het aan de mix toevoegt, krijg je zelfs een nog hogere concentratie van die stoffen.

Voordat je nu naar de keuken rent, moet je eerst weten wat de voordelen zijn van juicen in het algemeen. Daarna gaan we ontdekken waarom je wiet standaard zou moeten opnemen in je voedingspatroon.

De Voordelen van Vers Geperste Groenten en Fruit

Als je groenten en fruit perst, kun je alle nuttige vitaminen en mineralen uit bijvoorbeeld wortels, appels en gember halen. Alle minder wenselijke onderdelen, zoals vezels, blijven achter.

Vezels zijn dan wel een essentieel onderdeel van het menselijk dieet, maar als je die grotendeels achterwege laat, bevat je sap meer gezonde micronutriënten. Als je bijvoorbeeld het sap drinkt van tien wortels, krijg je veel bètacaroteen binnen en hoef je niet zoveel van de groente zelf te eten en verteren.

De indrukwekkendste voordelen van juicen zijn:

  • Verbeterde Opname: De voedingsstoffen komen veel makkelijker in de bloedbaan terecht. Een juicer "verteert" je voedsel alvast, doordat je hiermee de vezels eruit haalt. Daardoor hoeven je darmen op dat gebied minder werk te doen.
  • Hogere Concentratie Voedingsstoffen: Als je een schaal vol wietbladeren eet, krijg je misschien buikpijn en een zere kaak. Wanneer je ze perst, krijg je al die nutriënten met slechts één glas binnen. Je hoeft alleen maar een handjevol groenten te verwerken tot een snel en efficiënt shotje vloeistof.
  • Makkelijker om de Aanbevolen Hoeveelheid Groente/Fruit te Consumeren: Volgens voedingsrichtlijnen moeten we dagelijks een minimale hoeveelheid groente en fruit eten. Persen maakt het voor veel mensen makkelijker om aan die basisbehoefte te voldoen.

De Voordelen van Vers Geperste Groenten en Fruit

Waarom Zou Je Verse Wiet in Je Voedingspatroon Moeten Opnemen?

Verse wiet bevat diverse moleculen die je niet binnenkrijgt als je de plant verhit door haar te roken of in gerechten te verwerken. Cannabinoïden zoals THC en CBD zijn in rauwe cannabis aanwezig als cannabinoïde-zuren (THCA en CBDA).

Allebei deze cannabinoïde-zuren reageren anders in het lichaam dan hun gedecarboxyleerde tegenhangers. THCA bindt aan de receptoren van het endocannabinoïdesysteem en kan de maag tot rust brengen. Ook stimuleert de stof het gehalte lichaamseigen cannabinoïden.

In tegenstelling tot THC, heeft THCA geen psychoactieve effecten, omdat het nauwelijks inwerkt op de CB1-receptor. Je kunt dus zoveel sap drinken als je wilt zonder dat je er stoned van wordt.

CBDA heeft ook interessante effecten. Vroeg onderzoek suggereert dat de molecule mogelijk de activatie van serotoninereceptoren stimuleert[1], wat de stemming kan verbeteren. Maar dat weten we dus nog niet zeker.

Verse wiettoppen bevatten ook veel aromatische terpenen. Deze chemische stofjes geven wietsoorten hun unieke geur en smaak. In theorie werken terpenen ook in synergie met cannabinoïden en stimuleren ze zo de effectiviteit daarvan door het entourage effect[2]. De stofjes breken snel af als je ze verhit, dus als je verse wiet eet, kun je meer van deze heerlijk ruikende stoffen binnenkrijgen.

Al deze voordelen zijn volgens ons genoeg reden om verse wiet op te nemen in je dagelijkse routine.

Waarom Zou Je Verse Wiet in Je Voedingspatroon Moeten Opnemen?

Hoe Maak Je Sap van Verse Wiet?

Als je verse wiet perst voordat je het toevoegt aan een smoothie, komen alle gewenste cannabinoïden, terpenen en andere fytochemicaliën vrij. Volg de tips hieronder om het proces zo makkelijk mogelijk te maken.

Tip 1: Rol de Bladeren op

Rol al je wietblaadjes op tot strakke cilinders voordat je ze in de juicer doet. Zo benut je de centrifugale kracht van het apparaat optimaal.

Tip 2: Combineer met Grote Stukken Fruit en Groente

Snijd je favoriete fruit en groenten in stukjes en vul je sapje daarmee aan. Voeg groente en vruchten met veel water toe, zoals appels en komkommers, zodat je meer sap krijgt.

Tip 3: Gebruik een Slowjuicer

Als je van plan bent om elke dag een smoothie met verse wiet te maken, koop dan een slowjuicer! Deze apparaten werken bij lagere temperaturen en halen het sap met een pers uit de levensmiddelen (in tegenstelling tot centrifugale kracht).

Hoe Maak Je Sap van Verse Wiet?

Recept Voor een Verse Wietsmoothie

Je kent nu de voordelen van het persen van verse wiet en weet hoe je dit moet doen!

Nu is het tijd voor een smaakvol recept om al die goede kennis toe te passen. Volg onderstaand recept, verwen je smaakpapillen en geef je endocannabinoïdesysteem een impuls.

Je Hebt Nodig:

Verzamel deze ingrediënten voordat je ze in je juicer gooit. Je hebt niet alles nodig, maar probeer zoveel mogelijk te gebruiken voor de beste smaak!

  • Een handjevol ijsklontjes
  • Maximaal 15g verse wietblaadjes en toppen
  • Een paar takjes peterselie (verwijder de steeltjes)
  • Een handjevol gewassen spinazieblaadjes
  • Een grote, rijpe avocado (verwijder de schil en pit)
  • Een handjevol bosbessen
  • Een kwart komkommer (tenzij je hier al sap van hebt)
  • 600ml versgeperst appelsap
  • Een scheutje citroensap
  • Een snufje kurkumapoeder
  • Enkele hennepzaadjes
  • 2 tl. baobabpoeder
  • 2 tl. groen superfood-poeder
  • 1 tl. kokosolie

Bereiding

  1. Verwijder de pitten, stengels en schillen van de ingrediënten
  2. Doe ze een voor een in de juicer
  3. Juicen maar!

Zo makkelijk is het! Al deze ingrediënten komen samen in een zoete, crèmige, verse smoothie boordevol cannabinoïden. Het sapje smaakt echt fantastisch en voelt nog beter!

External Resources:
  1. Cannabis Pharmacology: The Usual Suspects and a Few Promising Leads - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  2. The Entourage Effect | CBD and Synergies with other Cannabinoids – Plant People https://www.plantpeople.co
Disclaimer:
Deze content is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden. De verstrekte informatie is afkomstig uit onderzoek dat is verzameld vanuit externe bronnen.

BEN JE 18 JAAR OF OUDER?

De inhoud van RoyalQueenSeeds.nl is alleen geschikt voor volwassenen met de wettelijk geldende volwassen leeftijd.

Wees er zeker van dat je de wet kent van het land waar je woont.

Door op ENTER te klikken, bevestig
je dat je
18 jaar of ouder bent.