Ontdek de voordelen van het eten van rauwe cannabis.

Maak plaats, boerenkool en spinazie, want marihuana is het nieuwe superfood! Wiet is technisch gezien namelijk ook een groente, al beschouwen mensen het niet vaak als zodanig. De meeste wietgebruikers zijn wel bekend met de effecten van het roken en vapen van wiet en het eten van edibles, maar heb je je ooit afgevraagd of het eten van rauwe wietblaadjes gezond is? Vanuit voedingsperspectief bevat cannabis een overvloed aan gezonde bestanddelen, waaronder:

  • Eiwitten
  • Vezels
  • Antioxidanten
  • Vitaminen
  • Mineralen

Van de gedachte aan het kauwen op verse toppen en bladeren word je misschien niet direct heel enthousiast. Maar wist je dat je ze ook kunt gebruiken in voedzame salades en sapjes die verrassend lekker zijn?

Voordelen van het Eten van Rauwe Cannabis

Roken, vapen en koken hebben allemaal tot op zekere hoogte invloed op de chemische samenstelling van wiet. Sommige van deze veranderingen brengen nuttige chemische reacties teweeg, maar een aantal is ook schadelijk. Wietplanten bevatten daarbij vitale moleculen, zoals terpenen en cannabinoïde-zuren. Deze zijn echter vluchtig en gevoelig voor hoge temperaturen. Als je wiet rauw eet, behouden deze verbindingen hun natuurlijke structuur. Hierdoor heeft je lichaam toegang tot fytochemicaliën die bij het roken van cannabis zouden verdwijnen of veranderen.

Als je wiet rauw eet, kun je het endocannabinoïdesysteem stimuleren, zonder dat je er high van wordt of iets moet inhaleren. Dit systeem is een regulerend netwerk dat het lichaam in balans houdt. De kans is daarom groot dat rauwe wiet in de toekomst een populair voedingsmiddel wordt.

Cannabinoïde-zuren

De moleculen van rauwe cannabis zijn heel anders dan die van wiet die je verbrandt of verdampt. THC, CBD en andere cannabinoïden komen eigenlijk niet voor in rauwe marihuana. In plaats daarvan bevat het plantaardige materiaal cannabinoïde-zuren. Dit zijn de chemische voorlopers van cannabinoïden als THC en CBD en bestaan uit een carboxylgroep die verloren gaat als je ze blootstelt aan hitte, een proces dat bekendstaat als decarboxylering. Zo wordt niet-psychoactieve THCA omgezet in het psychoactieve THC en CBDA in CBD.

Wetenschappers hebben ontdekt dat deze chemische bestanddelen hun eigen unieke voordelen hebben, vergeleken met hun tegenhangers na decarboxylering. Bekijk onderstaande lijst met de belangrijkste cannabinoïde-zuren en hun eigenschappen en kom erachter wat ze te bieden hebben.

Voordelen van het Eten van Rauwe Cannabis

THCA[1]:

  • Niet-psychoactief
  • Bindt aan CB1- en CB2-receptoren van het endocannabinoïdesysteem
  • Kan een onrustige maag laten ontspannen
  • Stimuleert de productie van endocannabinoïden
  • Heeft verzachtende eigenschappen
  • Ondersteunt de functies van het zenuwstelsel

CBDA[2]:

  • Niet-psychoactief
  • Verhoogt de productie van endocannabinoïden
  • Kan een positieve invloed op het humeur hebben, meer dan CBD

Terpenen

Deze aromatische moleculen vormen de basis van de kenmerkende geur van wiet. Ze zorgen niet alleen voor de heerlijke smaak van bepaalde soorten, maar dragen ook bij aan de cannabis-high middels het entourage-effect[3]. Verschillende terpenen werken hierbij met diverse cannabinoïden samen, waardoor de effecten worden versterkt.

Terpenen hebben ook een heel eigen effect. Zo zorgen limoneen[4] en myrceen[5] voor een ontspannende reactie die je een goed gevoel geeft.

Omdat terpenen vluchtig zijn en bij hoge temperaturen afbreken, kun je er niet echt van profiteren als je wiet rookt. Rauwe toppen bevatten echter wel grote hoeveelheden van deze fascinerende moleculen. Als je wiet rauw eet, behouden de terpenen hun natuurlijke structuur. Onderzoekers zijn er nog steeds niet achter hoe terpenen intact uit de spijsvertering kunnen komen, maar we weten wel dat sommige van deze moleculen in het bloed terecht kunnen komen.

Flavonoïden

Flavonoïden komen meestal niet aan bod in discussies over wiet. Cannabisgebruikers richten zich vaak meer op de cannabinoïde- en terpenenprofielen van een bepaalde soort. Flavonoïden zijn echter ook belangrijk. Deze diverse fytochemicaliën komen voor in een hele reeks superfoods, van boerenkool en broccoli tot bessen en thee.

Flavonoïden zijn voor wietplanten van levensbelang. Ze bevatten namelijk pigmenten die kleur geven aan het plantenweefsel, met als doel bestuivende beestjes aan te trekken. Bovendien beschermen ze planten tegen UV-straling en ziekteverwekkers. Flavonoïden die in wietplanten voorkomen, zijn onder andere:

  • Cannflavine A
  • Cannflavine B
  • Kaempferol
  • Quercetine
  • Anthocyanen

Deze fytochemicaliën bieden mogelijk diverse indrukwekkende voordelen voor de gezondheid, waaronder:

  • Antioxidante werking
  • Ondersteuning van het hart
  • Reiniging van de slagaders

Dit indrukwekkende chemische profiel laat zien dat wiet net zo gezond is als elke andere groente. Het is dus een perfecte aanvulling op salades, smoothies en sapjes.

Flavonoïden

Wat Kun Je als Rauwe Cannabis Beschouwen?

Net als bij elke andere rauwe groente, zijn de toppen en bladeren van rauwe wiet vers en onbewerkt. Als je ze niet verhit, behouden deze delen van de plant hun natuurlijke biochemie. Op deze wijze brengen ze een andere ervaring teweeg dan wanneer je wiet rookt of kookt. Ook breken de cannabinoïden en terpenen af als je marihuana te lang laat drogen en liggen. Daarbij nemen tevens de voordelen van het nuttigen van cannabis af, vergeleken met het eten van verse toppen en bladeren.

Als je wiet rauw wilt gebruiken, mag het niet zijn:

  • Gekookt
  • Gestoomd
  • Gerookt of verdampt
  • Gedroogd

Kun Je High Worden van het Eten van Rauwe Cannabis?

Nee, je wordt niet high als je wiet rauw eet.

Rauwe cannabis bevat namelijk geen THC. In plaats daarvan zit het boordevol THCA. Dit cannabinoïde-zuur wordt alleen na decarboxylering omgezet in het psychoactieve THC. THCA wordt ook omgezet in THC als het wordt blootgesteld aan UV-stralen en veroudering, maar dan zijn de toppen ook niet echt "rauw" meer.

Mogelijke Nadelen van Rauwe Cannabis

Natuurlijk brengt het eten van rauw voedsel ook een risico met zich mee. Als je cannabis rauw eet, kun je bijvoorbeeld blootgesteld worden aan schadelijke bacteriën als salmonella en E. coli. Beide heeft men namelijk weleens gevonden op wietmonsters. Daarnaast gebruiken sommige kwekers chemische bestrijdingsmiddelen tegen ongedierte. Hoewel deze stoffen effectief zijn, kunnen er ook residuen achterblijven op de toppen en bladeren. Deze hebben een vreselijke smaak en kunnen bovendien schadelijk zijn voor je lichaam.

Als je er zeker van wilt zijn dat je geen nadelen ondervindt van het eten van rauwe cannabis, gebruik dan alleen wietplanten waarvan je weet dat ze niet behandeld zijn met chemicaliën. Wees er bovendien zeker van dat men de planten niet heeft gekweekt met schadelijke producten als mest.

Manieren om Cannabis Rauw te Consumeren

Doordat je wiet op verschillende manieren kunt gebruiken, hebben rokers en vapers de keuze uit een enorm assortiment aan pijpjes, bongs, extracten, concentraten, vaporizers en bubblers. Als je cannabis rauw wilt nuttigen, kun je dat ook op veel manieren doen. Je hoeft dus niet alleen maar te kauwen op rauwe bladeren, hoewel dit nog steeds een gemakkelijke en smakelijke optie is. Er zijn nog veel meer opties! Bekijk hieronder de populairste manieren om wiet rauw te eten.

Smoothies

Smoothies zijn een smakelijke en gemakkelijke manier om jezelf te voeden met fytonutriënten. Voeg rauwe toppen en blaadjes toe aan een smoothie voor een goede dosis cannabinoïde-zuren en terpenen. Doe er wat tropisch fruit, bessen en ijs bij voor een overheerlijke smaak en frisheid. Ben je op zoek naar een recept dat zowel je smaakpapillen als endocannabinoïdesysteem stimuleert? Bekijk dan eens de smoothie met rauwe cannabis van Royal Queen Seeds.

Cannabis Smoothie

Sapjes

Bij Royal Queen Seeds geloven we dat het gebruik van sapjes de beste manier is om wiet rauw te nuttigen. Deze methode behelst namelijk zowel cannabinoïden, terpenen als flavonoïden. Alle goede bestanddelen van wiet dus. Bovendien komen de soms moeilijk verteerbare vezels niet in het sap terecht. Gebruik vers geoogste wiet om een krachtig shotje met fytochemicaliën te maken of voeg het sap toe aan smoothies.

Juicing Cannabis

Salades

Wie zegt dat salades saai zijn? Maak wat verse wietbladeren fijn en doe ze in een bowl met spinazie, uien, radijsjes, olijven en paprika. Voeg wat kip of zonnebloempitten toe voor extra eiwitten en een extra bite en het smullen kan beginnen!

Cannabis Salads

Hennepzaden

Vergeet ook de zaden niet! Hennepzaden zitten boordevol voedingsstoffen en voegen een heerlijke nootachtige smaak toe. Strooi ze over pasta's, salades, pudding of over je ontbijtgranen. Deze goddelijke bolletjes bevatten veel omega-vetzuren, essentiële aminozuren, calcium, ijzer en vezels!

Hemp Seeds

Koudgeperste Hennepzaadolie

Ten slotte biedt koudgeperste hennepolie de voordelen van hennepzaad, maar dan verwerkt in een smakelijke olie. Gebruik deze heerlijke olie om gerechten mee te maken of voeg een scheutje toe aan salades voor een heerlijke nootachtige smaak.

Hemp Seed Oil

External Resources:
  1. Tetrahydrocannabinolic acid is a potent PPARγ agonist with neuroprotective activity https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  2. Cannabis Pharmacology: The Usual Suspects and a Few Promising Leads - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Taming THC: potential cannabis synergy and phytocannabinoid-terpenoid entourage effects https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. (PDF) Physiological and psychological effects of olfactory stimulation with D-Limonene https://www.researchgate.net
  5. Myrcene - an overview | ScienceDirect Topics https://www.sciencedirect.com
Disclaimer:
Deze content is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden. De verstrekte informatie is afkomstig uit onderzoek dat is verzameld vanuit externe bronnen.

BEN JE 18 JAAR OF OUDER?

De inhoud van RoyalQueenSeeds.nl is alleen geschikt voor volwassenen met de wettelijk geldende volwassen leeftijd.

Wees er zeker van dat je de wet kent van het land waar je woont.

Door op ENTER te klikken, bevestig
je dat je
18 jaar of ouder bent.