ONTWIKKELT COCA-COLA EEN CANNABIS-GEÏNFUSEERD DRANKJE?

Er is sprake van een continue afname in frisdrankverkopen en een toegenomen interesse voor thee en andere gezondheidsdrankjes. Wat dit zegt? Coca-Cola zou wel eens op de cannabis-hype kunnen inspelen. De frisdrankgigant wil mensen niet high maken, zoals toen Coca-Cola net was uitgevonden. In plaats daarvan hebben ze vooral interesse getoond in gezondheidsdrankjes met CBD (cannabidiol). Dit is het niet-psychoactieve neefje van THC (tetrahydrocannabinol).

Onlangs zagen we een vlaag van activiteit op de aandelenmarkt en opwinding in de financiële media, toen Coca-Cola een gesprek had met het Canadese cannabisbedrijf Aurora. Dit betrof de productie van CBD wellness-drankjes. Aurora’s aandelen stegen maandag met 23%. Andere cannabis ondernemingen zagen ook een stijging in aandelenkoersen. En andere grote drankmerken springen eveneens in op de hype. Zo heeft Heineken NV’s ambachtelijke brouwerijconcern Lagunitas bier uitgebracht met THC en zonder alcohol. Ondertussen vergroot Constellation Brands Inc, de producent van Corona bier, het belang in de Canadese wietproducent Canopy Growth Corp.

DE ONSTUITBARE HYPE VAN CBD

We zitten pas in de beginfase, waarbij Coca-Cola de toenemende publieke belangstelling voor producten met wiet scherp in de gaten houdt. Dat geldt zeker voor die met CBD. Deze cannabinoïde staat bekend om zijn gezondheidsvoordelen. Zo zou het helpen bij angst, ontstekingen, je stemming, efficiëntie van het immuunsysteem en algehele homeostase. Een medicijn op basis van CBD is onlangs goedgekeurd door de FDA voor de behandeling van aanvallen bij specifieke vormen van epilepsie.

De verboden achtervolgen echter nog altijd grote delen van de wereld. Het duurt dan ook nog wel even voordat een grote drankproducent op mondiale schaal drankjes levert met cannabinoïden. Toch ziet de toekomst er goed uit. Canada stelt in oktober een legale cannabismarkt in. Bovendien schaffen steeds meer Amerikaanse staten hun gedateerde en onpopulaire cannabis wetgeving af. Sinds 2011 zijn de verkopen van wiet gestegen van $1 miljard/jaar naar wel $9 miljard/jaar. En veel Europese landen volgen de Nederlandse en Portugese modellen. De regio's waar de geldstromen op gang komen, trekken ook de megacorporaties aan. Mondiale gecommercialiseerde levensmiddelen, drankjes en geneesmiddelen die wiet bevatten, zijn onvermijdelijk.

Winkelmand

Inbegrepen GRATIS producten

Uw winkelmand bevat geen producten.

Verzendkosten € 0.00
Totaal € 0.00

Afrekenen