Nieuwe cannabis Seedfinder - vind jouw match!

By Luke Sumpter


Je longen zijn op zo’n manier 'ontworpen' dat ze essentiële zuurstofmoleculen uit frisse lucht kunnen halen. Verschillende spieren werken samen om te zorgen dat de longen open gaan staan en lucht naar binnen trekken. Kleine zakjes die ook wel bekendstaan als 'alveoli' zorgen er vervolgens voor dat het zuurstof in de bloedbaan terechtkomt. Dit voorziet vitale fysiologische processen van brandstof. Ondanks dat we sinds de tijd van de Neanderthalers flink rond kampvuren hebben gezeten, kunnen onze longen slechts beperkt rook inademen. Op een gegeven moment houdt het op.

Als je slechts af en toe wiet rookt, heb je waarschijnlijk nog nooit last gehad van een aanhoudende rokershoest. Wanneer je echter chronisch cannabis gebruikt, weet je precies wat we bedoelen. Hieronder gaan we in op de oorzaak van rokershoest, en handige methoden om de aandoening aan te pakken. Geef je longen weer de ruimte om te ademen!

Wat is rokershoest?

Hoesten heeft een belangrijke functie. Deze reflex lanceert deeltjes uit de longen en keel met snelheden van wel 80 kilometer per uur. Je longen vervullen een vitale functie in het lichaam, waarbij hoesten belangrijk is om irriterende stoffen en obstructies te verwijderen. We hoesten om verschillende redenen. Bijvoorbeeld door een luchtweginfectie, allergie, astma of overmatig roken.

Onderzoek en reclamecampagnes over de volksgezondheid hebben ons de afgelopen decennia bewust gemaakt van de gevaren van roken. Roken veroorzaakt niet alleen veel vormen van kanker, het maakt ons ook vatbaar voor hart- en longaandoeningen.

De longen bestaan uit epitheelcellen die op de luchtwegen zitten en slijm produceren. Daarnaast hebben ze trilhaartjes, haarachtige uitsteeksels die helpen om slijm te verwijderen. Roken beschadigt deze structuren. Hierdoor hebben de longen meer moeite om al dat 'stoner-slijm' te verwijderen, waardoor een rokershoest ontstaat.

Wat is rokershoest?
  • Kan wiet een rokershoest veroorzaken?

Ja. Bij het wiet roken vindt namelijk verbranding plaats. Telkens als je een joint, blunt of bong rookt, inhaleer je verschillende gifstoffen, kankerverwekkende stoffen en teer. Deze stoffen beschadigen de trilharen, veroorzaken een toename van de slijmproductie en dragen na verloop van tijd bij aan rokershoest.

  • Verdwijnt een rokershoest weer?

Als je stopt met roken, gaat het ophoesten van vervelende geelbruine klodders slijm dan meteen weer weg? Gelukkig zijn de longen geen machine. Het zijn zelfherstellende biologische eenheden die bestaan uit delende cellen die in dienst van je genetische code staan. Als je de schadelijke stimulus weghaalt, gaan de longen vrolijk door met het opruimen van de gemaakte schade.

Hoe kom je van rokershoest af?

Heb je last van een hardnekkige hoest en wil je ervan af? Ga dan eerst langs bij je huisarts om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten. Is het inderdaad een rokershoest? Dan hoop je er misschien vanaf te komen zonder te hoeven stoppen met roken.

Maar helaas werkt deze strategie niet. Misschien dat je de ene dag wat meer last hebt dan de andere, maar stug doorroken maakt je alleen maar vatbaarder voor aanhoudende aanvallen van rokershoest. Hieronder ontdek je een paar natuurlijke manieren om het te verzachten, plus een paar alternatieve gebruiksmethoden voor het roken.

1. Pas je gebruiksmethode aan

Het veranderen van de manier waarop je wiet consumeert, kan allereerst bijdragen aan de vermindering van een rokershoest. Veel wietliefhebbers zweren bijvoorbeeld bij vapen. Zij vinden dat het 'vape-ritueel' een soortgelijke bevrediging biedt als ouderwets roken. Vapen is bovendien minder belastend voor de longen.

Vaporizers verbranden je wiet namelijk niet. In plaats daarvan maken ze gebruik van lagere temperaturen om cannabinoïden en terpenen te verdampen, terwijl het meeste plantaardig materiaal achterblijft. Dit zorgt niet alleen voor een smaakvollere ervaring, maar het stelt de longen ook minder aan giftige stoffen bloot. Vapen brengt echter nog steeds risico's met zich mee. Zo loop je nog steeds het risico op bronchitis en dagelijkse hoest[1]. Toch lijkt het eerste voorlopige bewijs[2] wel te suggereren dat vapen minder schadelijk is dan roken.

Je kunt wiet ook consumeren zonder rook of damp in te ademen. Edibles als cakes en brownies (en gezondere opties, zoals paleo repen en cannabis-smoothies) genereren een langduriger high, zonder de longen in gevaar te brengen. Let wel: als je THC eet in plaats van rookt of vapet, leidt dat tot een veel sterkere psychoactieve ervaring. Dit komt doordat de lever het molecuul in het sterkere 11-hydroxy-THC omzet.

Vind je het fijner als je de high meteen voelt? Dan kun je wiet ook sublinguaal nemen. Door een extract onder je tong te doen, komen de cannabinoïden direct in je bloedbaan terecht. Dit genereert een snelwerkende high die niet al te intens is.

Hoe kom je van rokershoest af?

2. Natuurlijke middelen tegen een rokershoest

Een warme kop thee is niet alleen lekker, maar helpt ook een zere keel te verzachten en slijm los te maken. Je bent echter niet per se overgeleverd aan een zakje zwarte thee met eventueel wat melk en suiker. Duik maar eens in de lange lijst van plantaardige en natuurlijke producten met nuttige bestanddelen die je tot je beschikking hebt. Waarom zou je niet eens een kopje thee zetten met een of meer van onderstaande ingrediënten?

Groene thee Deze thee bevat antioxidanten en kan congestie verminderen.
Gember Mensen grijpen vaak naar deze sterke wortelstok bij een verkoudheid of een griepje. Dit bijzondere kruid heeft ontstekingsremmende eigenschappen, verzacht keelpijn en ontspant de membranen[3] in de luchtwegen.
Honing Dit wonderlijke product is het resultaat van hardwerkende bijen en helpt keelpijn te verzachten. Uit een studie[4] blijkt zelfs dat honing net zo effectief is tegen hoest als een gemiddeld hoestdrankje.
Kurkuma Deze feloranje wortelstok is een belangrijk ingrediënt in de Indiase keuken. Kurkuma is lid van de gemberfamilie en bevat ontstekingsremmende stoffen die kunnen helpen om hoest te verzachten.

3. Met zout water gorgelen

Het smaakt een beetje ranzig, maar gorgelen met zout water kan wel degelijk bij keelpijn en rokershoest helpen. Doe hiervoor ½ theelepel zout in een glas lauwwarm water. Neem een slok, slik niet door, maar gorgel ongeveer tien seconden en spuug het water vervolgens uit. Doe dit een paar keer totdat het glas leeg is.

4. Bewegen en ademhalingsoefeningen

Beweging kan ook bij rokershoest helpen. Probeer elke dag dertig minuten wat cardio-oefeningen te doen. Hardlopen en fietsen helpen bijvoorbeeld om zowel de hartslag als de zuurstofbehoefte van het lichaam te verhogen en de ademhaling te versnellen. Door de longen op deze manier uit te dagen, raakt het slijm los en wordt het afgevoerd. Heb je geen ervaring met sporten, begin dan gewoon rustig aan. Ook een simpele wandeling van dertig minuten helpt je hartslag te verhogen en je longen aan het werk te krijgen.

Overweeg ook om elke dag tien minuten wat ademhalingsoefeningen te doen. Dit betekent niet per se dat je een yogamatje moet aanschaffen. Ademhalingstechnieken helpen de longen met zuurstof te vullen en de longfunctie te verbeteren. De Wim Hof[5]-ademhalingsmethode en box breathing[6] zijn bijvoorbeeld populaire oefeningen.

5. Neem een stoombad

Wat is er nu lekkerder dan een heerlijk bad nemen? Sluit je badkamerdeur, draai de warme kraan open en laat het water lekker stomen. Stoom voelt niet alleen heerlijk ontspannend, het helpt ook om een droge en geïrriteerde keel te hydrateren en het slijm in de longen los te maken.

6. Eet gezond

Zorg goed voor je lichaam terwijl je van een rokershoest herstelt. Zorg dat je genoeg calorieën binnenkrijgt en probeer de aanbevolen hoeveelheid macronutriënten[7] binnen te krijgen. Vermijd voedingsmiddelen die hoest en slijm verergeren, zoals melk, yoghurt en andere zuivelproducten. Drink ook niet teveel alcohol of koffie, beide kunnen bijdragen aan hoest.

Naast goede voeding, moet je dagelijks zes tot acht glazen water drinken om het slijm in je keel en longen dun te houden, waardoor het gemakkelijker af te voeren is.

Hoe kom je van rokershoest af?

7. Slaap met je hoofd omhoog

Slaap met een of twee extra kussens om je hoofd tijdens je slaap hoger dan je longen te houden. Hierdoor gebruik je de zwaartekracht in jouw voordeel: het slijm in je keel wordt afgevoerd en kan zich ook niet omhoogwerken. Hierdoor wordt je ’s nachts niet tot je schrik hoestend wakker.

8. Zet een luchtbevochtiger in je kamer

Luchtbevochtigers voegen vocht toe aan lucht, wat kan helpen om een zere keel te verzachten. Omdat droge lucht het moeilijker maakt om slijm op te hoesten, kan wat waterdamp in je omgeving wonderen doen. Zet dus een luchtbevochtiger op je werkkamer en/of slaapkamer. Je kunt ook een paar druppels eucalyptusolie in de machine stoppen, wat helpt om slijm los te maken als je inademt.

Geef je longen een pauze

Nu weet wat je zoal tegen een rokershoest kunt doen. Geen van deze strategieën is echter een echte remedie. Ze helpen alleen om je luchtwegen te kalmeren en slijm te verwijderen. Maar gelukkig zijn deze methoden wel vrij eenvoudig, en is het soms zelfs pure zelfverwennerij. Het nadeel? Je moet met het roken van je favoriete plant stoppen. Wel kun je lekker vapen (met mate) of van heerlijke met cannabinoïden doordrenkte edibles genieten!

External Resources:
  1. Vaping cannabis associated with cough, bronchitis and wheezing, study finds - CNN https://edition.cnn.com
  2. No smoke, no fire: What the initial literature suggests regarding vapourized cannabis and respiratory risk https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Effects of Ginger and Its Constituents on Airway Smooth Muscle Relaxation and Calcium Regulation https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. Effect of honey, dextromethorphan, and no treatment on nocturnal cough and sleep quality for coughing children and their parents - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  5. Guided Wim Hof Method Breathing - YouTube https://www.youtube.com
  6. Box Breathing: Techniques, Benefits, GIF, and More https://www.healthline.com
  7. Reference intakes explained - NHS https://www.nhs.uk
Disclaimer:
Deze content is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden. De verstrekte informatie is afkomstig uit onderzoek dat is verzameld vanuit externe bronnen.