Vireo Health New York heeft een stap gezet in de richting van een nieuwe canna-vriendelijke toekomst. Het gezondheidsbedrijf is één van de vijf erkende bedrijven die medicinale marihuana in de staat distribueert. Het is gestart met een reclamecampagne, waarmee het bedrijf hoopt dat er belangrijke kwesties mee worden aangepakt.

Patiënten werven om zich aan te melden

De campagne "Ask your doctor about Cannabis" is nu gelanceerd in 100 metrostations in heel New York. Het bedrijf erachter is één van de vijf licentiehoudende cannabisproducenten in de staat New York. Maar waarom? Niet alle medicinale marihuana patiënten in New York hebben dat soort hulp nodig. Blijkbaar vindt Vireo dat wel.

Ze zijn niet de enige.

Miljoenen New Yorkers reizen elke dag met de metro door de stad. Dit is één van de beste manieren voor stadsbewoners om ergens te komen. Het feit dat cannabisproducenten hier nu mogen adverteren, is echter een teken aan de wand. Het medicinale programma in New York is minder dan twee jaar oud. Nog verbazingwekkender? In 2014 werd de reclame-dienst Weedmaps verboden om reclame te maken voor hun dispensaria op Times Square.

Deze nieuwe campagne lijkt ook het begin te zijn van een drastische verandering in de algemene kwestie van het reclamemaken voor cannabis. Voor het grootste deel, zelfs in staten waar wiet legaal is, is adverteren in de meeste kranten en folders verboden. Zelfs in het geval van medicinaal gebruik. Dat is precies de reden waarom de advertentieservice voor dispensaria in de Verenigde Staten van de grond kwam.

Campagne cannabis metro New York

WAAROM NU?

De staat New York legaliseerde medicinale marihuana op 11 september 2014. Sindsdien heeft de lancering van het programma een constant geharrewar teweeggebracht. Kritiek is er veel en lof weinig. Slechts vijf bedrijven werden voor de eerste implementatie uitgekozen als staatsleveranciers. De enige verstrekte medicinale cannabis is echter niet rookbaar. New York is één van de eerste twee staten in de VS waar zowel het roken van sigaretten als marihuana verboden is. Patiënten maken zich er zorgen over hun uitgaven en privacy. De wetgevers van New York, beginnende met de gouverneur, pochten in het verleden met dat het programma van New York een van de meest "conservatieve" in het land is. Hoewel bijna 90% van de reguliere New Yorkers cannabis-hervormingen steunt, doen de wetgevers dat niet. Dat is zelfs in een staat als New York de bittere waarheid. Politieke debatten omtrent legalisering concentreren zich op wie de kosten voor de toegang zal betalen. Experimenten. Werkgelegenheidsbeleid. Geen van deze problemen is makkelijk.

De lage opkomst van patiënten is echter beschamend.

Er zijn verschillende redenen voor de lancering van deze nieuwe campagne, welke duidelijk een verschuiving in het staatsbeleid laten zien. De meeste hebben te maken met hoe de staat New York tot nu toe het medicinale cannabisprogramma heeft opgezet. Het programma is lastig om te beheren. Het is ook moeilijk om er aan deel te nemen. Weinig New Yorkers hebben zich aangemeld, en het gevolg hiervan is dat de patiëntenpopulatie in New York nog klein is.

Deze nieuwe reclamecampagne is in vele opzichten belangrijk. Ten eerste moedigt het patiënten aan om een cannabinoïde behandeling uit te proberen. Ten tweede stimuleert de staat hiermee patiënten om hun medicinale marihuana legaal aan te schaffen. Verder benadrukt het dat de lokale overheden het programma ondersteunen.

Of het gaat werken, is een ander verhaal.

De staat New York lijkt nu echter eindelijk een nationale, leidende rol in te nemen, voor het eerst sinds de markt hier opkwam.

Cannabis di legalizzazione di New York

IS DIT OOK DENKBAAR VOOR EUROPA?

Voor wie die dit soort campagnes op Europa wil betrekken, is er nog een lange weg te gaan. Zo wil de Duitse regering de komende vijf jaar zowel artsen als patiënten meer educatie aanbieden, door investeringen te doen en proeven op te zetten met patiënten.

Uiteindelijk zijn publiekscampagnes heel goed mogelijk, maar het zal niet op dezelfde manier gedaan worden.

Waarom?

In Europa kan niet geadverteerd worden met drugs. Dit zorgt natuurlijk voor veel moeilijkheden bij het bespreken van een drug zoals cannabis. Hoe de Duitse regering zowel patiënten als artsen over het medicijn wil informeren, evenals hoe het legaal te verkrijgen zal zijn, is dan ook vooral een grote uitdaging.

HET GROTERE PLAATJE

De kern van dit hele verhaal is dat wat de campagne zegt over de publieke perceptie van cannabis. Reclame maken voor medicinale cannabis via mainstream, gevestigde media is een belangrijke stap voorwaarts op alle fronten. Dat dit in New York plaatsvindt, één van de meest bezochte steden ter wereld, is ook van groot belang. Dit betekent namelijk dat de reclame voor medicinale wiet eveneens bezoekers uit andere delen van de VS bereikt, evenals de delen van de wereld waar legalisering nog steeds een discussiepunt is.

Dit is niets anders dan een overwinning voor de algehele kwestie. Hoeveel er ook nog gedaan moet worden.

 

Winkelmand

Inbegrepen GRATIS producten

Uw winkelmand bevat geen producten.

Verzendkosten € 0.00
Totaal € 0.00

Afrekenen