Cookie-instellingen

We vragen toestemming om je gegevens voor de hieronder genoemde redenen te gebruiken:

Functionele cookies

Functionele cookies laten onze website goed functioneren en stellen ons in staat om bepaalde features te personaliseren.

Voorkeurscookies

Voorkeurscookies onthouden informatie met betrekking tot het design van onze website, waaronder je voorkeurstaal op basis van je regio.

Analytische cookies

Analytische cookies geven ons inzicht in websiteverkeer en klantgedrag, waaronder hoeveel mensen onze site bezoeken, hoelang ze hier surfen en welke delen van onze website ze bezoeken.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine stukjes gegevens van een specifieke website die worden opgeslagen op je computer terwijl je op het internet surft. Ze hebben daarbij diverse functies. Sommige volgen bijvoorbeeld de browseractiviteit om bedrijven in staat te stellen gerichte advertenties te verspreiden. Andere cookies onthouden de inloggegevens van een gebruiker van verschillende websites om de overgang naar social media of andere sites vloeiender te laten verlopen. Aangezien elke cookie zijn eigen unieke ID heeft, stellen deze stukjes gegevens website-eigenaren in staat om het unieke verkeer naar hun website te meten.

Waarom gebruiken we cookies?

Cookies zijn handig bij het bezoeken van onze website: ze zorgen ervoor dat je ingelogd blijft, dat je veilig kunt winkelen en dat de artikelen die je aan je winkelwagen toevoegt daar blijven tot je een aankoop doet. Maar cookies helpen ons ook. De gegevens die ze leveren, stellen ons in staat om onze website te verbeteren en je gerichte advertenties te tonen die op je interesses aansluiten.

Wat voor cookies gebruiken we?

Functionele cookies

Functionele cookies laten onze website goed functioneren en stellen ons in staat om bepaalde features te personaliseren.

Voorkeurscookies

Voorkeurscookies onthouden informatie met betrekking tot het design van onze website, waaronder je voorkeurstaal op basis van je regio.

Analytische cookies

Analytische cookies geven ons inzicht in websiteverkeer en klantgedrag, waaronder hoeveel mensen onze site bezoeken, hoelang ze hier surfen en welke delen van onze website ze bezoeken.

Hoe kan ik cookies uitschakelen of verwijderen?

Geen fan van cookies? Maak je geen zorgen. Je kunt ze uitschakelen (met uitzondering van de noodzakelijke cookies) in je browserinstellingen. Wel kan het blokkeren van cookies van invloed zijn op je surfervaring en kun je hierdoor niet profiteren van alle technische functies die onze site biedt.

Privacybeleid Royal Queen Seeds

Om een veilige online omgeving en gegevensbescherming te garanderen, houden we ons strikt aan de wettelijke vereisten. In deze privacyverklaring geven we inzicht in de manier waarop we gegevens verzamelen, in onze beveiligingsmaatregelen, bewaartermijnen en hoe we met contactgegevens omgaan.


BEDRIJFSNAAM: SNORKEL SPAIN, S.L. (hierna ROYAL QUEEN SEEDS)

C/ Vilar d'Abdelà, 5 (nave 1) CP: 08170 de Montornès del Vallès

+34 937 379 846

[email protected]


In dit privacybeleid worden de voorwaarden uiteengezet waaronder we bij ROYAL QUEEN SEEDS persoonlijke gegevens verwerken. Dit omvat alle persoonsgegevens die via onze website https://www.royalqueenseeds.com/ worden verzameld, evenals alle andere gegevens die gedurende onze zakelijke activiteiten verzameld worden.

ROYAL QUEEN SEEDS verwerkt de volgende persoonsgegevens voor de hieronder genoemde doeleinden:

ARTIKEL 1 – PERSOONLIJKE INFORMATIE DIE WIJ VERZAMELEN

1.1 Accountaankopen

Accountaankopen kunnen alleen worden gedaan als je in het bezit bent van een persoonlijk account. Wanneer je een account aanmaakt of iets in onze shop bestelt, verzamelen wij als onderdeel van het aan- en verkoopproces de volgende persoonsgegevens die je aan ons verstrekt:

  • Voor-en achternaam
  • Thuis- en factuuradres
  • Telefoonnummer
  • Geslacht
  • IP-adres
  • E-mailadres
  • Geboortedatum

Deze gegevens zijn nodig voor de levering. Wanneer je ons assortiment bekijkt, ontvangen wij bovendien automatisch het Internet Protocol (IP)-adres van je computer. Op basis van deze informatie kunnen wij jouw online ervaring optimaliseren. Tegelijkertijd beschermen we hiermee onze online omgeving.

Doel van gegevensverzameling

Wij verzamelen en bewaren accountgerelateerde gegevens voor de volgende doeleinden:

(a) om verplichtingen uit te voeren die voortvloeien uit contracten tussen jou en ons, en om je te voorzien van informatie, producten en diensten die je bij ons kunt aanvragen;

(b) het opzetten, beheren en contacteren van je account en bestellingen;

(c) het uitvoeren van marktonderzoek en analyses;

(d) het bevestigen van je leeftijd en identiteit, om fraude te herkennen en te voorkomen.

1.2 Nieuwsbrieven

Met je uitdrukkelijke toestemming, kunnen we je nieuwsbrieven sturen over onze webshop, nieuwe producten en andere updates. We versturen ze alleen als je daar expliciet toestemming voor geeft. In het geval dat je een product bestelt, en in overeenstemming met de huidige regelgeving, kunnen wij je commerciële communicatie sturen in overeenstemming met het legitieme belang van ons bedrijf. Dit betreft altijd producten of diensten die vergelijkbaar zijn met de producten of diensten die je hebt afgenomen. Je kunt je recht van verzet uitoefenen via de kanalen die in dit Privacybeleid worden benoemd. De volgende gegevens worden via de nieuwsbrief verzameld:

  • Voor- en achternaam
  • Geslacht

Voor het versturen van de nieuwsbrief hoeven wij het geslacht van de persoon niet te weten (gegevensminimalisatie: wij zijn wettelijk verplicht om gegevens te vragen die strikt noodzakelijk zijn om de dienst te kunnen leveren. We hoeven je geslacht niet te weten om je de nieuwsbrief toe te sturen).

  • E-mailadres

Doel van gegevensverzameling

De verzamelde gegevens worden gebruikt om:

(a) onze e-mails te personaliseren, inclusief je naam en geslacht;

(b) genderspecifieke inhoud aan te kunnen bieden.

Je kunt je toestemming op elk moment intrekken via de link in de nieuwsbrief of via de contactgegevens in sectie 2.

1.3 Klantenservice en contactformulier

Om passende ondersteuning te kunnen bieden, hebben de medewerkers van onze klantenservice toegang tot accountgerelateerde informatie. Hierdoor kunnen we onze klantenservice beter en gebruiksvriendelijker maken. De gegevens in ons contactformulier worden door onze CRM-provider SuperOffice gebruikt. Wij gebruiken je gegevens uitsluitend om op je bericht te reageren.

DEEL 2 – RECHTMATIG BELANG

Wanneer je een van onze producten hebt besteld, houd er dan rekening mee dat we je persoonlijke gegevens kunnen verwerken voor promotionele doeleinden. Dit is gebaseerd op het legitieme belang van Royal Queen Seeds om je enkel en alleen producten of diensten van ons bedrijf aan te bieden, als in producten of diensten die vergelijkbaar zijn met de producten of diensten die je bij ons afgenomen hebt. Je kunt je recht uitoefenen om je af te melden voor toekomstige berichten via de middelen die in dit Privacybeleid worden beschreven of via een melding die je ontvangt.

2.1 How do you withdraw consent?

If you change your mind, you can withdraw your consent for us to contact you for the purpose of collecting, using, or disclosing your data at any time by reaching out to us at: [email protected].

ARTIKEL 3 – OPENBAARMAKING

We kunnen je persoonlijke gegevens openbaar maken als we daartoe wettelijk verplicht zijn of als je onze Servicevoorwaarden schendt.

ARTIKEL 4 – HOELANG BEWAREN WE JE GEGEVENS?

Bij Royal Queen Seeds bewaren we je gegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de doeleinden die in dit Beleid worden beschreven. Voor verschillende soorten gegevens gelden verschillende bewaartermijnen. We bewaren persoonlijke gegevens in ieder geval nooit langer dan 10 jaar.

4.1 Accountinformatie

Gegevens met betrekking tot het account blijven relevant zolang de consument in het bezit is van een account. Daarom blijven de gegevens bewaard zolang het account bestaat. Wanneer onze klanten een account verwijderen, worden de bijbehorende gegevens binnen een redelijke termijn verwijderd. Verzoeken met betrekking tot inzage of correctie van opgeslagen persoonsgegevens, of het verwijderen van een account, kun je sturen naar [email protected].

4.2 Nieuwsbrieven

In het geval dat je ons toestemming geeft om je te informeren over onze producten of diensten, bewaren wij je gegevens tot het moment dat je aangeeft geen verdere communicatie van ons te willen ontvangen. Wel voeren wij regelmatig (op maandelijkse basis) een relevantiecontrole uit. Wanneer geregistreerde klanten niet op ons verzoek reageren, worden hun accounts en persoonlijke gegevens verwijderd. Bovendien is onze nieuwsbrief voorzien van een opt-outfunctie. Klanten kunnen hun toestemming intrekken door gebruik te maken van deze opt-outfunctie.

SECTION 5 – COOKIES

Cookies are small information files that notify your computer of previous interactions with our website. These cookies are stored on your hard drive, not on our website. Essentially, when you use our website, your computer displays its cookies to us, informing our site that you have visited before. This allows our website to function more quickly and remember aspects related to your previous visits (such as your username), making your experience more convenient. At Royal Queen Seeds, we use two types of cookies: functional and analytical.

5.1 Functional Cookies

Functional cookies are used to enhance your online experience. Among other things, these cookies track what is added to your shopping cart. The use of these cookies does not require prior authorization.

5.2 Analytical Cookies

Analytical cookies are used for research and market analysis. The data collected with these analytical cookies is anonymous, making it unusable for third parties. The use of these cookies does not require prior authorization.

ARTIKEL 5 – DIENSTEN VAN DERDEN

Voor het verwerken van betalingen en het leveren van onze diensten, zijn diensten van derden vereist. Over het algemeen zullen de externe leveranciers die wij gebruiken je gegevens alleen verzamelen, gebruiken en openbaar maken voor zover dat nodig is om hen in staat te stellen de diensten uit te voeren die zij ons leveren.

Bepaalde externe dienstverleners, zoals betalingsgateways en andere verwerkers van betalingstransacties verwerken, hebben echter hun eigen privacybeleid met betrekking tot de informatie die wij aan hen moeten verstrekken voor je aankoopgerelateerde transacties.

Wij raden je aan het privacybeleid van deze aanbieders te lezen, zodat je weet hoe je persoonlijke gegevens door deze aanbieders worden behandeld

Vergeet in het bijzonder niet dat bepaalde leveranciers gevestigd kunnen zijn in een ander rechtsgebied dan jij of wij, of daar faciliteiten kunnen hebben. Dus als je ervoor kiest om door te gaan met een transactie waarbij de diensten van een externe dienstverlener zijn betrokken, dan kan je informatie worden onderworpen aan de wetten van het rechtsgebied (of de rechtsgebieden) waarin die dienstverlener of zijn faciliteiten zijn gevestigd.

Op het moment dat je onze website verlaat of wordt doorgestuurd naar een website of applicatie van een derde partij, val je niet langer onder dit Privacybeleid of de Servicevoorwaarden van onze website.

Webanalysedienst (anonieme gegevens)

Op deze website hebben wij een webanalysedienst (met een optie voor anonimisering) geïntegreerd. Webanalyse is het verzamelen, verwerken en analyseren van gegevens over het bezoekersgedrag  op websites. Een analysedienst verzamelt onder meer gegevens over van welke website je vandaan komt, welke subpagina’s je hebt bezocht of hoe vaak en hoelang je een subpagina hebt bezocht. Webanalyses worden voornamelijk gebruikt voor website-optimalisatie en voor een kosten-batenanalyse van internetreclame.

Bezorgservice

Voor het voltooien van de leveringen maken wij gebruik van een bezorgdienst. Deze bezorgdienst verzorgt het vervoer naar de klant. Hiervoor heeft het bedrijf toegang nodig tot de NAW-gegevens van de klant.

Mailing service

Royal Queen Seeds maakt gebruik van een externe mailserviceprovider om haar nieuwsbrief te verzenden. Deze aanbieder heeft toegang tot beperkte accountinformatie met betrekking tot toestemming voor een opt-in (bijvoorbeeld een e-mailadres).

Marketingdiensten

Royal Queen Seeds maakt gebruik van de diensten van een bedrijf dat gespecialiseerd is in marketing- en communicatieactiviteiten. Hun toegang tot persoonlijke informatie is zeer beperkt en over het algemeen anoniem.

Betaaldiensten

ABij Royal Queen Seeds maken we gebruik van externe betalingsdiensten om onze transacties af te handelen (bijvoorbeeld creditcardbetalingen).

ARTIKEL 6 – VEILIGHEID

Om je persoonlijke gegevens te beschermen, nemen wij redelijke voorzorgsmaatregelen en volgen wij de beste werkwijzen in de branche om ervoor te zorgen dat deze niet ten onrechte verdwijnen, misbruikt, benaderd, bekendgemaakt, gewijzigd of vernietigd worden

Als je ons je creditcardgegevens verstrekt, wordt de informatie gecodeerd met behulp van secure socket layer-technologie (SSL) en opgeslagen met een AES-256-codering. Hoewel geen enkele methode van overdracht via het internet of elektronische opslag 100% veilig is, volgen we alle PCI-DSS vereisten en implementeren we aanvullende algemeen aanvaarde industrienormen. Accountgerelateerde informatie wordt afgeschermd met een hashing-methode. Deze methode zet informatie om in een gegenereerde hash. Hierdoor is gevoelige informatie beveiligd en zelfs voor Royal Queen Seeds onzichtbaar. Bovendien zijn onze databanken zeer goed beveiligd tegen ongeoorloofde toegang. Zo is toegang tot de database is alleen mogelijk en toegestaan via goedgekeurde IP-adressen (bijvoorbeeld vanaf het hoofdkantoor van Royal Queen Seeds). Andere pogingen en adressen worden te allen tijde geweigerd.

Bovendien worden gegevens zo veel mogelijk geanonimiseerd. Ze kunnen dus niet rechtstreeks aan een specifieke klant worden gekoppeld. De gegevens kunnen we echter wel gebruiken voor marktonderzoek en -analyses. Verder worden relevante derde partijen (bijvoorbeeld de mailing service) voorafgaand aan onze samenwerking gescreend. Ook voldoen ze aan de Europese eisen met betrekking tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming en zijn ze gebonden aan een verwerkingsovereenkomst. Binnen Royal Queen Seeds hebben medewerkers specifieke toegangsrechten. Hiermee hebben ze alleen toegang tot de informatie die nodig is om een taak uit te voeren. Digitale beveiligingsmaatregelen zijn aan verandering onderhevig en moeten voldoen aan hoge eisen om de veiligheid van online klanten te waarborgen. Daarom hebben we bij Royal Queen Seeds een security manager aangewezen. Periodieke controle en verbetering van beveiligingsmaatregelen (indien nodig) maakt deel uit van die functie.

ARTIKEL 7 – WIJZIGINGEN IN DIT PRIVACYBELEID

We behouden ons het recht voor om dit privacybeleid op elk moment te wijzigen. We raden je aan om regelmatig het beleid te controleren om op de hoogte te blijven van eventuele updates. Wijzigingen en verduidelijkingen zijn onmiddellijk na plaatsing op de site van kracht. Als we aanpassingen doen aan dit beleid, stellen we je hier op de hoogte van de beleidswijzigingen. Zo weet je altijd welke informatie we verzamelen, hoe we het gebruiken en onder welke omstandigheden, als die er zijn, we het gebruiken en/of openbaar maken.

ARTIKEL 8 – JE HEBT HET RECHT OM:

  • De door jou verleende toestemming in te trekken
  • Toegang tot persoonlijke gegevens;
  • Persoonsgegevens te corrigeren;
  • Persoonlijke gegevens te verwijderen;
  • Een klacht of dagvaarding in te dienen voor de uitoefening van je rechten bij het Spaanse agentschap voor gegevensbescherming;
  • Op de hoogte te worden gesteld van elk veiligheidsincident dat van invloed kan zijn op je rechten;
  • Beperking van de verwerking;
  • Overdraagbaarheid.
By Max Sargent


De oorsprong van wiet in Afrika is gevarieerd en mysterieus. Het lijdt geen twijfel dat wiet al lange tijd in Afrika aanwezig is. Toch is het nog altijd onduidelijk wanneer de plant het continent heeft bereikt.

Overal op het continent zijn er aanwijzingen dat veel verschillende culturen de wietplant benutten. Zoals voor veel andere aspecten van Afrikaanse culturen geldt, heeft de komst van de Europese kolonisten dit gebruik drastisch veranderd, maar desondanks niet de das omgedaan. Afrika heeft door de eeuwen heen voortdurend grote hoeveelheden wiet geproduceerd en geconsumeerd. Bovendien legaliseren tegenwoordig steeds meer Afrikaanse landen de productie en consumptie ervan. Het zou daarom zomaar kunnen dat je op een dag Afrikaanse wiet in de Europese schappen tegenkomt.

Wanneer en waar is wiet in Afrika terechtgekomen?

Hoewel wiet al heel lang aanwezig is in Afrika, met name in het noordelijke en mediterrane gedeelte, komt de wietplant oorspronkelijk niet op het continent voor. Cannabis sativa L. komt uit Azië en heeft van daaruit geleidelijk haar weg gevonden naar het westen.

Het is bekend dat de cannabisplant al minstens 1000 jaar in Afrika wordt geteeld. Bewijs uit Egypte lijkt zelfs te suggereren dat men 5000 jaar geleden al begonnen is met de wietteelt op het continent. Toch is het bewijs hiervoor schaars en de exacte data onbekend. Men vermoedt dat wiet via Madagaskar en mediterraan Noord-Afrika op het continent is aangekomen. In Noord-Afrika kwam het via Egypte en de zeevaart in het gebied terecht.

In Noord-Afrika gaan de aanwijzingen zelfs nog verder terug in de tijd, vergeleken met grootste deel van het continent ten zuiden van de Sahara. Het psychotrope gebruik van wiet is voor het eerst beschreven in de 12e eeuw na Christus, zowel in gerookte als in eetbare vorm.¹ In Egypte en langs de Rode Zee was de wietcultuur vergelijkbaar met die in de Levant. In het westen ontwikkelde de Maghreb (Marokko, Algerije en Tunesië) echter een eigen, unieke cultuur.

Dit gebied wordt geassocieerd met de productie van hasj, maar eigenlijk is dat een recente ontwikkeling. Het lijkt zelfs zo te zijn dat men hasj uit Griekenland, Turkije en Libanon importeerde. Pas in 1921 is er bewijs van de productie van hasj in de Maghreb[2].

Cannabisgebruik via taal traceren

Ten zuiden van de Sahara is de geschiedenis nog waziger. Dit is deels te wijten aan gebrek aan archeologisch bewijs, maar ook aan het feit dat het bewijsmateriaal dat we wel hebben, afkomstig van de kolonisten, onjuist is. Zo werd wiet destijds vaak als 'Afrikaanse tabak' omschreven. Het is echter niet duidelijk of men dit bewust deed als poging om hun eigen gebruik te distantiëren van die van de inheemse Afrikanen, of dat men gewoon niet begreep wat de Afrikanen consumeerden. Gelukkig is het vrij duidelijk wat ze met de term bedoelden.

Een van de meest bruikbare woorden als het gaat om het opsporen van wietgebruik in Zuid-Afrika, is het woord 'dagga'.

Dagga: een etymologische reis

'Dagga' stamt af van het woord 'dacha'. De herkomst wordt geassocieerd met de Khoikhoi in Zuid-Afrika, al is de exacte oorsprong onduidelijk. Dagga betekent 'cannabis'. Het woord verwijst echter ook naar een algemene staat van bedwelming en naar Leonotis leonurus. Dit is een plant die behoort tot de muntfamilie. De gekartelde bladeren van deze plant lijken op die van de wietplant.

De eerste vermelding van het woord komt uit 1658, in het dagboek van Jan van Riebeeck. Hij spelde het als 'daccha'. Hierover later meer.

Tegen de tijd dat hij het opschreef, leken meerdere volkeren het te gebruiken. Dit is geen indicatie van hoelang men al wiet gebruikte, maar het impliceert wel dat het gebruik gedurende een aanzienlijke periode tamelijk wijdverbreid is geweest.

Zoals het er nu naar uitziet, blijft de exacte oorsprong van 'dagga' een mysterie. Dit is te wijten aan de schijnbare verwarring tussen cannabis en Leonotis leonurus. Jawel, beide plantensoorten delen een naam en ontwikkelen gekartelde bladeren. Toch verschillen de toppen en uitsluitend de wietplant veroorzaakt een high. Daarom is het niet duidelijk of het woord is ontstaan om beide planten te beschrijven, of dat men op een bepaald moment het woord verkeerd is gaan gebruiken. Vanwege deze verwarring zijn er onder geleerden verschillende verklaringen voorgesteld.

Er wordt ook wel gesteld dat 'dagga' in feite geen Afrikaans woord is en eigenlijk afkomstig is van het Nederlandse 'tabak'. Als dit het geval is, zegt het niets over het prekoloniale wietgebruik in Afrika. Een andere theorie stelt dat het woord afstamt van daXa-b, wat tabak betekent in Khoikhoi. Indien voorafgegaan door 'am', het woord voor groen, ontstaat er amaXa-b: groene tabak. Dit is de voorgestelde verklaring van Brian tu Toit en Jean Branford[3].

Wanneer en waar is wiet in Afrika terechtgekomen?

Wie gebruikte wiet in Afrika?

Het gebruik van wiet in Afrika was wijdverspreid, maar niet in gelijke mate. Wiet schijnt bijvoorbeeld pas in de 20ste eeuw delen van West-Afrika te hebben bereikt. Maar zoals eerder vermeld, was het al duizenden jaren aanwezig op andere delen van het continent.

Het oude Egypte

Cannabisgebruik in Egypte is moeilijk exact te dateren, maar we weten wel dat het een lange geschiedenis heeft. Henneptouwen[4] en stoffen dateren bijvoorbeeld uit de tijd van de oude Egyptenaren. Bovendien is het mogelijk dat men veel cannabinoïden uit de wietplant gebruikte voor holistische doeleinden. Het woord shemshemet[5] duikt ook regelmatig op in oude Egyptische medische teksten. Men is het erover eens dat dit woord 'cannabis' betekent. In het land gebruikte men wiet zowel voor holistische als rituele toepassingen.

Het is onduidelijk of de oude Egyptenaren het zelf kweekten of dat ze het importeerden.

De Khoikhoi

De Khoikhoi (of Hottentotten) in Zuid-Afrika stonden bij de Nederlandse Boerenkolonisten bekend om hun wietgebruik. Ooit was dit volk oorlogszuchtig, maar tegen de tijd dat de Nederlanders arriveerden, vormden ze een overwegend vreedzaam volk dat zich bezighield met veehouderij. Aanvankelijk leefden zij en de Nederlandse kolonisten vredig naast elkaar, zelfs vriendelijk. Na verloop van tijd namen de boeren echter steeds meer van hun land in, stalen hun vee en maakten hen uiteindelijk tot slaaf.

Van Riebeeck leerde het woord 'dagga' van de Khoikhoi. Hij merkte op dat het voor hen kostbaarder was dan goud, wat impliceert dat het essentieel onderdeel was van hun cultuur. Toch begonnen ze pas in 1705 met het roken van wiet. Voor die tijd kauwden ze het. Dit nieuwe gebruik verspreidde zich al snel naar andere Afrikaanse culturen.

De Zoeloes

Veel kolonisten klaagden over de sedentaire effecten van wiet op de inheemse Afrikanen, waarover later meer. Maar deze visie dekt niet de gehele lading. Hoewel het exacte gebruik niet bekend is, denkt men (volgens AT Bryant⁶) dat het woeste Zoeloe-volk wiet gebruikte voordat ze moesten strijden. Er zijn echter niet veel bronnen die dit bevestigen, dus beschouw dit niet als feit.

De Bashilange

Het Bashilange-volk, naar verluidt ooit erg gewelddadig, maakte blijkbaar een snelle en extreme culturele evolutie door toen ze wiet, of 'riamba', ontdekten. Volgens Wissmann hebben ze zelfs hun naam veranderd in Ben-Riamba, wat ‘van hennep’ betekent.[7]

Elke avond hield het dorp ceremonies om wiet te roken. Op speciale dagen deden ze er nog een schepje bovenop.

Het volk gebruikte zelfs wiet om iemand te bestraffen. Hoe groter de misdaad, hoe meer wiet de dader moest roken. Voor de grootste misdaden moest de dader roken tot hij flauwviel. Vervolgens werd er een schadevergoeding betaald aan het slachtoffer in de vorm van zout.

Door culturele veranderingen ging men de hiërarchie steeds meer loslaten. Het gevolg hiervan was dat de naburige dorpen, ooit vazallen, weigerden hun belastingen te betalen omdat de Bashilange hun speren hadden afgezworen. Er brak een opstand uit. Men beschuldigde de koninklijke familie van tovenarij en ze werden veroordeeld tot, niet verrassend, het roken van wiet. Toen ze uiteindelijk bewusteloos waren, probeerden enkele dorpelingen hen te vermoorden. Andere dorpelingen grepen echter in. De rebellen vluchtten, maar keerden terug en werden niet bestraft.

Ondanks deze mislukte moordaanslag was het einde nabij. De familie werd afgezet en ook de riamba-cultus werd beëindigd. Toch bleven veel van de gebruiken bestaan, waaronder de minder strenge straffen voor misdaden.

Wiet in koloniaal Afrika

Het is wel duidelijk dat veel gegevens over cannabis in Afrika ten zuiden van de Sahara van kolonisten afkomstig zijn. Aanvankelijk accepteerde men de teelt en consumptie van wiet, waarbij het soms werd aangemoedigd. Tussen 1870 en 1890 was het zelfs legaal in een groot deel van gekoloniseerd Afrika.

Maar naarmate de tijd verstreek, werd het gebruik van wiet echter steeds minder geaccepteerd.

  • Koloniale opvattingen over wietgebruik

De kolonisten keerden zich steeds meer tegen het inheemse gebruik van wiet. Een van de belangrijkste redenen was dat ze dachten dat het de bevolking lui maakte, waardoor hun arbeidskrachten minder hard werkten. In de woorden van Henry M. Stanley:

"Het meest schadelijk voor de fysieke krachten is de bijna universele gewoonte om de rook van de Cannabis sativa of wilde hennep krachtig in te ademen. In een lichte atmosfeer, zoals we die hebben op warme dagen in de tropen, loopt de temperatuur op tot wel 60 graden in de zon. Deze mensen, wiens longen en vitale delen aangetast zijn door overmatig toegeven aan deze destructieve gewoonten, ontdekken dat zij geen fysiek uithoudingsvermogen hebben waar ze op kunnen teren. De ontberingen van een mars met een volgeladen karavaan eisen al snel hun tol van hun verzwakte krachten. Eén voor één vallen ze uit de pas, hun onmacht en zwakheden verradend."

Anderen beschouwden het gebruik van wiet als een immorele en antichristelijke praktijk. Als gevolg daarvan vonden veel missionarissen het belangrijk dit aspect van Afrikaanse culturen te beteugelen met als doel om hun door ganja geteisterde zielen te redden.

Als de kweek van wiet wel werd aangemoedigd, was dit vooral als exportproduct naar Europa, waar men het gebruikte vanwege de vezels.

Gerelateerd Artikel

De geschiedenis van wiet

  • Het verbod op wiet in Afrika

Na 1890 werd de kweek en het gebruik van wiet door verschillende koloniën gecriminaliseerd. Het was echter de Westerse politiek, duizenden kilometers van Afrika vandaan, aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, die uiteindelijk besloot tot een algeheel verbod op wiet in Afrika. Door de groeiende hysterie in Amerika rondom wiet, verschenen internationale initiatieven om het te verbieden. De oorlog tegen drugs was begonnen.

In 1925 stemde de Volkenbond in met een verbod op wiet als onderdeel van de Opiumconventie van Genève.

  • Het ontstaan van illegale wietmarkten

Mensen blijven wiet kweken en roken, ook waar het illegaal is. In Afrika was dat niet anders.

Zelfs voordat men wiet ging criminaliseren, werd het steeds meer onderdrukt. De kweek en consumptie werd steeds vaker verborgen. Wat ooit een wijdverspreide activiteit was, werd mettertijd steeds meer gerelateerd aan mensen die onderaan de samenleving bengelden.

Laten we even terugkomen op het woord 'dagga'. Dit is namelijk een prachtig voorbeeld van hoe wiet in Afrika werd onderdrukt. In het Afrikaans gebruikt men het achtervoegsel '-ga' om iets slechts aan te duiden. Iets wat afkeer opwekt. De Nationale Partij van Zuid-Afrika gebruikte dit om het woord dagga in een slecht daglicht te plaatsen. Zelfs vandaag de dag zullen veel pro-cannabisactivisten het woord hierdoor niet gebruiken.

Ondanks een groeiend sentiment tegen wiet, kweekte men het destijds op grote schaal illegaal op het hele continent. Dit gebeurt tot de dag van vandaag. Tot de recente legalisering van cannabis in Marokko was het 's werelds grootste exporteur van illegaal gekweekte cannabis.

Wiet in koloniaal Afrika

Wiet, slavenhandel en de oorsprong van ‘marihuana’

Het gebruik van wiet voor psychotrope doeleinden vond in Afrika eerder plaats dan in Europa en Amerika. Het lijkt daarom logisch dat Afrikaanse slaven het introduceerden op laatstgenoemde continenten. Men vermoedt dat meer dan 10 miljoen mensen in Afrika tot slaaf zijn gemaakt en meegenomen werden over de Atlantische Oceaan. Velen waren afkomstig uit culturen waar de teelt en het gebruik van wiet heel normaal was.

Het is onduidelijk of Afrikaanse slaven deze kennis hebben meegenomen of dat Europeanen het in Afrika hebben opgepikt en naar Amerika hebben gebracht. Maar wat we wel denken te weten, is dat de slaven het woord 'marihuana' hebben geïntroduceerd op deze continenten.

Zoals vermeld, staat ‘riamba’ van Ben-Riamba voor cannabis. Het voorvoegsel 'ma' vervoegt een woord naar het meervoud, waardoor ‘mariamba’ ontstaat. Na verloop van tijd veranderde het woord mariamba in ‘mariguana’ in Mexico. In het noorden verbasterde het naar ‘marihuana’ en veranderde uiteindelijk in ‘marijuana’.

Marihuana in het moderne Afrika

In heel Afrika kweekt men al minstens 1000 jaar onafgebroken wiet. Het moderne Afrika, het noorden en dan vooral Marokko, is wereldberoemd vanwege de productie van de allerbeste hasj. Zoals eerder vermeld, is de hasjproductie in Noord-Afrika ongeveer 100 jaar oud. Het werd pas echt populair in de tweede helft van de vorige eeuw.

Sinds de financiële crises van de jaren 80 is de illegale wietproductie in Afrika toegenomen. Regeringen beseffen echter dat er handel zit in de teelt van dit gewas. Hierdoor maakt illegale productie nu steeds meer plaats voor een legale markt.

Legalisatie

De legalisatie van wiet neemt over de hele wereld toe en Afrika blijft niet achter. Tot nu toe hebben negen Afrikaanse landen wiet gelegaliseerd. Dit zijn Zuid-Afrika, Oeganda, Zimbabwe, Zambia, Lesotho, de Democratische Republiek Congo, Malawi, Swaziland en Marokko.

Nieuwe wetten in de VS en Canada hebben een grote rol gespeeld bij het bespoedigen van deze veranderingen.

Dit creëert vervolgens weer nieuwe problemen. Duvall[8] beschouwt veel van deze trends als neokoloniaal. Dit is deels te wijten aan het feit dat veel van deze wetten vergunningen en kapitaal vereisen, wat vaak alleen rijkere bedrijven uit het mondiale noorden kunnen opbrengen. Van de negen landen schaart Duvall zes landen onder neokolonialisme, of onder wat hij ‘cannakolonisatie’ noemt.

Het probleem ligt niet in de legalisatie van wiet, maar in het feit dat de lokale bevolking uit de legale productie wordt geconcurreerd. Hierdoor blijft de winst niet in eigen land.

De toekomst van wiet in Afrika

Hoe dan ook lijkt het erop dat Afrika een nog grotere wietproducent gaat worden dan nu het geval is. Het is nog afwachten in welke vorm dit zal zijn en of het neokoloniale aspect een kinderziekte is of niet.

Het is wel duidelijk dat Afrika's lange relatie met wiet niet abrupt ten einde komt. Het gaat in feite juist een nieuwe fase van haar evolutie in.

External Resources:
  1. Cultivo y usos etnobotánicos del cañamo (Cannabis Sativa L.) en la ciencia árabe (siglos VIII-XVII) | Asclepio https://asclepio.revistas.csic.es
  2. Bulletin de la Société clinique de médecine mentale | 1921 | Gallica https://gallica.bnf.fr
  3. History of dagga in the South African archaeological record - witsgeoghonours https://sites.google.com
  4. (DOC) Cannabis (marijuana-hemp) in Ancient Egypt | Venice I S Attia - Academia.edu https://www.academia.edu
  5. Health and Medicine in Ancient Egypt: Magic and science https://www.fulcrum.org
  6. The Zulu people : as they were before the white man came / by A.T. Bryant | National Library of Australia https://catalogue.nla.gov.au
  7. My Second Journey Through Equatorial Africa From the Congo to the Zambesi in the Years 1886 and 1887, by Hermann von Wissmann et al. | The Online Books Page https://onlinebooks.library.upenn.edu
  8. A brief agricultural history of cannabis in Africa, from prehistory to canna-colony https://journals.openedition.org
Disclaimer:
Deze content is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden. De verstrekte informatie is afkomstig uit onderzoek dat is verzameld vanuit externe bronnen.