Nu legalisatie steeds meer tot de norm behoort in de VS en andere landen op de wereld, is cannabis uitgegroeid tot een populair hulpmiddel voor verschillende activiteiten. Je zou denken dat deze activiteiten bescheiden zijn, zoals een film kijken of muziek luisteren. Maar cannabis wordt steeds vaker ingezet bij recreatieve en professionele sportactiviteiten. Vandaag richten we ons op de hardlopers onder ons. Mogelijk is cannabis interessant voor jou. Het maakt hierbij niet uit of je hardloopt om gewoon in vorm te blijven of dat je je voorbereidt op je volgende marathon.

Het is ontdekt dat zowel de "runner's high" als de door cannabis opgewekte high worden geactiveerd door het endocannabinoïde systeem. Bij langdurig hardlopen produceert het lichaam zelf een endocannabinoïde, “anandamide” genaamd. Dit is een chemische verbinding die verantwoordelijk is voor het feit dat je jezelf "in the zone" voelt en volledig opgaat in een activiteit. Daarom consumeren veel hardlopers en atleten cannabis. Je kunt natuurlijk wachten tot je lichaam het zelf produceert, maar waarom zou je het zelf niet aanzetten bij het begin van je training?

hardlopers die onder de CBD-dosering lopen

RICHT JE VOORAL OP CBD

CBD is een niet-psychoactieve cannabinoïde. Dit betekent dat CBD geen traditionele cannabis "high" veroorzaakt. Daarom wordt het voor verschillende doeleinden gebruikt, naast het feit dat het bijna op de hele wereld legaal is. Het is echter belangrijk te weten hoe deze cannabinoïde invloed uitoefent op anandamide.

In tegenstelling tot THC, bindt CBD zich niet aan CB1 of CB2 receptoren. Het werkt echter tegen het vetzuur amidehydroxylase, het enzym dat verantwoordelijk is voor de afbraak van anandamide. Door het verminderen van de verbinding die afbreekt wat je zoekt, voel je je onvermijdelijk goed. Hierdoor wordt de "runner's high" versterkt.

Het is ook aangetoond dat CBD de pijnwaarneming, ontstekingen en lichaamstemperatuur reguleert. Dat zijn allemaal aspecten die invloed hebben op je hardloopervaring. Laten we hier eens wat dieper induiken.

HOE CBD JE KAN HELPEN

Elk individu wordt op een andere wijze beïnvloed door cannabis en dus ook door CBD. Desondanks zijn er een aantal factoren die van toepassing zijn op alle gebruikers, ook al varieert dit wat. Pijn is een factor die gemakkelijk met cannabis kan worden behandeld. CBD doet wonderen als pijnstiller, zowel tijdens als na het sporten. Veel hardlopers grijpen naar cannabis in de dagen na een wedstrijd. Dat zijn ook de dagen waarop men veel last heeft van spierpijn en andere pijn.

CBD biedt ook andere voordelen, zoals het verminderen van ontstekingen en het verbeteren van de slaap en het geven van ontspanning. De cannabinoïde helpt niet alleen de pijn verlichten die geassocieerd wordt met ontstekingen; het helpt ook bij het verminderen van ontstekingen in het algemeen. Op fysiologisch niveau vinden er bepaalde chemische veranderingen plaats na het innemen van CBD. Deze veranderingen helpen het herstelproces te versnellen na het hardlopen.

De mogelijke toepassingen van CBD lijken eindeloos te zijn. De laatste tijd krijgt CBD in de medische wereld veel aandacht als goed medicijn tegen toevallen. Met name als het gaat om een zeldzame vorm van epilepsie, die bekend staat als het "syndroom van Dravet". Dat kan zich vertalen in een afname van spierspasmen bij hardlopers. Spasmen lijken te ontstaan door trauma, uitdroging of spierspanning. CBD vermindert de kans hierop, waardoor je spieren zich gezonder en vrij van stress voelen.

Tot slot is ontdekt dat CBD kan helpen ontstekingen van de longen, het hart en de hersenen te verminderen. Het wordt in onderzoeken gebruikt om sport-gerelateerde hersenschuddingen te behandelen. Dat kan betekenen dat je een stapje verder kunt gaan in je volgende sessie zonder het risico jezelf te verwonden. Maar hiervoor is meer diepgaand onderzoek nodig.

runners CBD voordelen

WAARVOOR JE MOET OPPASSEN

Zoals met elk mogelijk medicijn, zijn ook hier nadelen en zaken waar je voor uit moet kijken. Er kleven een aantal voordelen aan cannabis met betrekking tot je prestaties tijdens het hardlopen. Maar dat betekent niet dat dit altijd de beste optie is of dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Hier volgen dan ook een aantal factoren om rekening mee te houden.

Er bestaat onderzoek waarin wordt gesuggereerd dat consistent gebruik van cannabis invloed heeft op een aantal verschillende factoren. Hieronder vallen het korte-termijn geheugen, de alertheid, reactiesnelheid en zelfs vermoeidheid. Ook is algemeen bekend dat de rook van cannabis niet 100% gezond is voor je longen. Hoewel het veel minder schadelijk is dan tabaksrook, bevat cannabis alsnog carcinogenen die geassocieerd worden met een verhoogd risico op bronchitis.

In het hierboven genoemde onderzoek wordt echter naar cannabis en alle andere cannabinoïden gekeken, inclusief het psychoactieve THC. CBD is er slechts één. De ontdekking van CBD is een vrij recente, dus onderzoek ontbreekt nog. Of over CBD dezelfde conclusies kunnen worden getrokken, is nog onbekend. Wat wel bekend is? CBD heeft geen invloed op de lichamelijke of geestelijke functies wanneer het zonder een psychoactieve cannabinoïde wordt gebruikt. Daarom belemmert het gebruik van een CBD-rijke, THC-vrije soort je niet om te hardlopen zoals je gewend bent.

NIET ALLE CANNABIS IS GELIJK

Waarschijnlijk weet je wel dat er honderden verschillende cannabis soorten bestaan die allemaal andere combinaties cannabinoïden bevatten. Deze combinaties bepalen uiteindelijk welke high je ervaart. Bij sommige soorten kun je niet eens van de bank komen, terwijl je bij andere wilt leren hoe je gitaar speelt. Je moet dus verschillende soorten testen en experimenteren met je eigen routine. Hiermee kun je uitvinden welke soort het beste werkt voor jou.

Er zijn sativa's, indica's en zelfs hybride CBD-rijke soorten verkrijgbaar. Het hangt er maar net vanaf wat je zoekt. Als je van plan bent het te consumeren voor het hardlopen, raden we een sativa aan. Sativa's werken opwekkend en geven energie, wat de perfecte stemming oproept voor het hardlopen. Na je training en een warme douche, helpt een indica je ontspannen.

Onthoud dat CBD soorten geen traditionele high opwekken. Hierdoor is het gemakkelijker verschillende soorten te testen. Probeer een dagboek bij te houden en bewaar deze op een plek waar je normaal gesproken gebruikt. Houd in dit dagboek bij hoe je je voelt. Zo kun je een meer geïnformeerde keuze maken bij het selecteren van een soort.

Dit alles is niet relevant als je CBD olie gebruikt. Dat is een optie die je het beste in de hand kunt houden als het gaat om de concentratie cannabinoïden. Als je deze methode gebruikt, is het gemakkelijker je CBD dosering bij te houden en ook hoe het je hardloopschema beïnvloedt.

Runners CBD effect voordelen

WAT IS DE JUISTE KEUZE VOOR JOU?

Het is niet alleen belangrijk om de juiste soort te kiezen; het is ook essentieel dat je de juiste consumptiemethode gebruikt. Zoals hierboven reeds vermeld, is de rook van cannabis niet bepaald gezond.

Tot de gezondste opties behoren oliën, capsules en edibles. Vaporizen is ook enorm populair geworden. Je vindt vaporizers in alle prijsklassen in de meeste online rookwinkels. CBD mag wereldwijd worden verzonden en je vindt het hier in onze winkel.

De werking van cannabis in het lichaam verschilt per persoon. Uiteindelijk kan alleen jij bepalen wat de meest gezonde optie is voor je hardloopschema. Het is een zeer persoonlijke kwestie. Probeer dat cannabis dagboek bij te houden en noteer wat voor jou het beste werkt en wat niet. Na een paar maanden weet je precies wat je moet consumeren voor het hardlopen. Misschien is het wel de beste beslissing die je ooit genomen hebt op sportgebied. Aan de andere kant is het ook mogelijk dat het niets voor jou is, maar dan weet je in elk geval wat de mogelijkheden zijn.

Winkelmand

Inbegrepen GRATIS producten

Uw winkelmand bevat geen producten.

Verzendkosten € 0.00
Totaal € 0.00

Afrekenen