Spierherstel is een integraal onderdeel van de routine van iedere atleet. Of je nu een hardloper bent of een bodybuilder, na een zware trainingssessie heb je een regime nodig om pijn en kwaaltjes in je lichaam te verzorgen.

Er zijn talloze medicijnen die onmiddellijke verlichting claimen. Deze komen echter ook met vervelende bijwerkingen en mogelijk langdurige schade aan je gezondheid. Gelukkig is er een alternatief: cannabidiol. Veel experts onderzoeken dit stofje als de nieuwe oplossing.

CBD en Spierherstel

CBD is een van de 100+ cannabinoïden die in de cannabisplant worden aangetroffen, net als het iconische THC. In tegenstelling tot laatstgenoemde wekt CBD geen high op. Het biedt een ander assortiment aan mogelijk therapeutische voordelen.

Zodra CBD het lichaam binnenkomt, heeft het een indirecte interactie met ons endocannabinoïdesysteem (ECS). Dit gebeurt via de remming van een enzym dat anandamide afbreekt, een cannabinoïde dat in ons lichaam wordt aangemaakt. Anandamide staat ook wel bekend als het "geluksmolecuul". Het bindt zich met de CB1- en CB2-receptoren in ons ECS. Het houdt zich daar bezig met allerlei aspecten van ons leven. Denk aan de stemming, eetlust, vruchtbaarheid en onze perceptie van pijn.

Wanneer anandamide je systeem binnenkomt, voelt het een beetje zoals een 'runner's high'. Dit is vergelijkbaar met het gevoel van opgetogenheid en verminderde stress, veroorzaakt door een plotselinge stroom endorfines.

Over hardlopers gesproken, dit is een goed moment om dieper in te gaan op het gebruik van CBD voor atletisch spierherstel.

Mogelijk heb je er veel over gehoord, maar hoe werkt het nou precies?

Voordat we in het hoofdonderwerp duiken, bespreken we eerst kort waarom pijn ontstaat na een training.

Als een spier harder werkt dan normaal, kunnen microscopisch kleine scheurtjes ontstaan in de vezels. Dit staat ook wel bekend als vertraagde spierpijn, of DOMS. Het is een voorkomen normaal onderdeel van sporten. Tijdens het genezen passen de spieren zich aan de nieuwe activiteit aan. De daaropvolgende spierpijn is minder heftig en duurt minder lang.

Het herstelproces is echter nog steeds behoorlijk pijnlijk en ongemakkelijk. IJskompressen en rust kunnen het proces vergemakkelijken, maar sommigen sporters vertrouwen op pijnstillers om door te kunnen gaan. Zoals vermeld, leidt het gebruik van medicijnen mogelijk tot bijwerkingen op korte termijn. Ze kunnen echter ook langdurige schade aanrichten aan je interne organen.

Gezien de kans op deze problemen zoeken wetenschappers naar mogelijk veilige alternatieven. Cannabis, en in het bijzonder de cannabinoïden uit de plant, zijn een belangrijk aandachtspunt in studies naar deze onderwerpen.

Dat brengt ons bij de belangrijkste vraag: hoe kan CBD mogelijk helpen bij spierherstel?

CBD en Spierherstel

Pijnbeheersing

Onderzoekers ontdekten dat CBD mogelijk veel kan doen op het gebied van ontstekingsbestrijding.

De relatie met de cannabinoïdereceptoren in het ECS is wat CBD effectief maakt. In tegenstelling tot THC bindt CBD niet met de CB1- en CB2-receptoren. Men denkt dat het zich bindt aan de TRPV1-receptoren. Deze zijn verantwoordelijk voor het reguleren van lichaamstemperatuur, pijnwaarneming en ontstekingen.

We zeiden het al, maar het is ook aangetoond dat CBD de afbraak van anandamide voorkomt. Dit draagt bij aan het omgaan met pijnbeheersing.

Zodra cannabidiol samenwerkt met CB2-receptoren in het ECS, vermindert het de productie van cytokine. Cytokine zijn de ontstekingseiwitten die het lichaam activeert zodra het merkt dat er gevaar is. CBD lijkt ook de lichamelijke reactie op pijn terug te brengen tot een normaal niveau.

Mogelijk helpt CBD ook de pijngrens[1] van atleten te verhogen en spierkramp en pijn na het trainen te verminderen.

CBD-olie 5% (500mg)
THC: 0.2%
CBD: 5%
CBD per druppel: 2.5 %
Drager: Olive Oil

Koop CBD-olie 5% (500mg)

Betere Slaapkwaliteit

Afgezien van lange trainingsuren en het verbeteren van techniek, is slaap een ander integraal onderdeel van het leven van een atleet. Een gebrek aan goede slaaphygiëne brengt mogelijk het herstelproces in gevaar. Dit leidt tot aanhoudende pijn en trager herstel van blessures.

Als je wekelijks minder slaapt, kun je je onrustig gaan voelen. Je hersenen draaien overuren en je gaat meer piekeren en peinzen. Elke nacht lig je meer te woelen en te draaien.

Dit verandert al snel in een vicieuze cirkel. Gelukkig blijkt uit onderzoek dat CBD deze symptomen verzacht, waardoor je beter slaapt. Aan dit onderzoek[2] uit 2019 deden 72 deelnemers mee. De onderzoekers dienden CBD toe. Ze observeerden dat 79 procent minder spanning merkte. 66 procent meldde een betere slaapkwaliteit. Uiteraard spelen er diverse factoren mee waar in toekomstige studies rekening mee moet worden gehouden. Toch lijken de eerste resultaten positief.

Mogelijke Bijwerkingen

Elke therapeutische stof kent bijwerkingen. CBD is geen uitzondering, ondanks de vele mogelijke voordelen en de huidige wetenschappelijke ondersteuning.

De bijwerkingen[3] van overmatige doses cannabidiol zijn onder meer diarree, vermoeidheid, verlies van eetlust en, in bijzonder zeldzame gevallen, gewichtsveranderingen. De ergste bijwerking is leverschade, vooral als je cannabidiol combineert met specifieke medicijnen. Gelukkig is dat zeer zeldzaam en komt alleen voor bij extreem hoge doses CBD of tegenstrijdige medicijnen.

Hoe Gebruik Je CBD?

Dankzij legalisatie is er veel productontwikkeling en onderzoek. Cannabidiol is verkrijgbaar in veel verschillende vormen.

Je kunt bijvoorbeeld toppen krijgen van een CBD-rijke plant. Deze rook of vape je op dezelfde manier als standaard wiet. Als je dit niet wilt, bestaan er manieren om het oraal in te nemen. Voorbeelden zijn capsules, oliën of tincturen. CBD-olie kun je toevoegen aan voeding of drankjes. Je kunt het ook direct onder de tong druppelen.

Houd je niet zo van de smaak? Weet dat er ook CBD-topicals bestaan. Deze zijn verkrijgbaar in de vorm van lotions, crèmes en oliën, die je rechtstreeks op je huid aanbrengt.

CBD en Sporters

Enkele alarmerende statistieken: er bestaat een factsheet[4] van de State of New Jersey’s Department of Education. Hierin lezen we dat National Council on Alcoholism and Drug Dependence heeft ontdekt dat 12 procent van de mannelijke atleten en 8 procent van de vrouwelijke atleten ooit opioïden heeft gebruikt.

In een onderzoek uit 2016 is onthuld dat het voorschrijven[5] van opioïden voor pijnstillende doeleinden de afgelopen 20 jaar aanzienlijk is toegenomen. Deze medicijnen zijn volkomen legaal. Ze zijn echter ook erg verslavend en leiden tot een groot aantal gezondheidsproblemen. De gevolgen van misbruik zijn mogelijk nog veel ernstiger.

Dat is, zo blijkt, een van de redenen waarom CBD mogelijk een beter alternatief is voor opioïden. Het is niet verslavend, wat de kans op misbruik en onjuist gebruik aanzienlijk verkleint. Dat betekent ook dat de kans op vervelende ontwenningsverschijnselen veel kleiner is. Voor zover bekend, veroorzaakt CBD deze helemaal niet.

Een klein nadeel is echter dat CBD acute en zeer intense pijn niet direct verzacht. Experts zien CBD meer geschikt voor pijnbestrijding op de lange termijn. En dat is alleen een geldige behandeloptie als verder klinisch onderzoek is voltooid en geverifieerd.

Hoe en Wanneer Doseer Je CBD?

Voor wat betreft het doseren van CBD, verschillen de grenzen per gebruiker. Dit geldt voor de consumptiemethode, maar ook voor de dagelijks gebruikte hoeveelheid. De meeste atleten prefereren CBD-olie of tincturen, die ze onder de tong druppelen. Er zijn veel andere gebruikers die precies hetzelfde doen.

Veel mensen geven de voorkeur aan deze methode. De cannabinoïden komen namelijk relatief snel in de bloedbaan terecht. Orale CBD heeft ook een hogere biologische beschikbaarheid. Dit betekent dat er meer product daadwerkelijk in je bloedbaan terechtkomt, waardoor je de dosis uiteindelijk kunt verlagen.

Dan is er ook nog de vraag van wanneer je je dosis moet nemen. Sommigen doen dit direct na een training voor meer onmiddellijke effecten. Anderen gebruiken het in de morgen om de dag rustig te beginnen. Je keuze hangt af van je persoonlijke voorkeur. Sommige mensen ervaren sufheid en slaperigheid, dus soms is het zinvol het vlak voor het slapengaan in te nemen.

CBD en Sporters

CBD en Bodybuilding

Ben je een bodybuilder, dan is het proces van spierontwikkeling net zo belangrijk als ademhalen. Maar heb je ooit nagedacht over de wetenschap achter je oefeningen?

Kort gezegd, draait het proces om twee metabolische toestanden: anabool en katabool. De anabole toestand heeft alles te maken met het ontwikkelen en vergroten van je beperkte spiermassa. Aan de andere kant gaat de katabole toestand over het afbreken van opgeslagen vetten en koolhydraten, die worden omgezet in energie.

Op welk punt komt de CBD in het spel, vraag je je zich misschien af? Onderzoek wijst uit dat CBD het katabole proces reguleert en ervoor zorgt dat het niet uit de hand loopt. Het gevolg is dat de atleet de benodigde spiermassa behoudt en mogelijk ook spierverlies beperkt.

Hoe en Wanneer Doseer Je CBD?

Eerder in dit artikel noemen we al hoe spierpijn ontstaat. Dit komt door de vorming van kleine scheurtjes in de spiervezels die hard moeten werken. Gewichtheffen is een klassiek voorbeeld, vooral omdat bepaalde trainingen uitsluitend op specifieke spieren zijn gericht.

In dit geval is het zinvol om CBD-topicals te gebruiken. Breng het product direct na de training aan op de aangetaste lichaamsdelen. Door deze directe toepassing kan de cannabinoïde in dat specifieke gebied met het ECS in wisselwerking treden. Dit leidt tot een meer direct effect.

CBD en Bodybuilding

CBD en Hardlopers

Langeafstandslopers ondergaan zware en intense trainingssessies om zich op de volgende marathon of wedstrijd voor te bereiden. Ze ervaren waarschijnlijk pijn en kwaaltjes, zeker in hun benen en voeten. Rekoefeningen en ijs helpen tot op zekere hoogte, maar veel hardlopers gaan over op conventionele pijnstillers en andere voorgeschreven middelen om verlichting te vinden.

Gezien de eerder genoemde voordelen, snap je vast dat het logisch is om deze atleten van CBD te voorzien. Mogelijk draagt het bij aan het verzachten van ongemak, terwijl het ook ontspant en de nachtrust bevordert. Op deze manier raken hardlopers niet afhankelijk van een schadelijke stof en kunnen zij zich veel beter concentreren op het verbeteren van hun techniek.

Hoe en Wanneer Doseer Je CBD?

Naarmate er steeds meer onderzoek wordt gedaan, worden zowel CBD-topicals als orale CBD nuttig geacht voor mensen die regelmatig hardlopen. CBD-topicals kunnen worden gebruikt voor het verzachten van de onderste ledematen. Orale CBD helpt mogelijk de nachtrust te bevorderen. Deze producten zijn direct na de training te gebruiken of voor het naar bed gaan.

CBD en Hardlopers

Is het Legaal Verkrijgbaar?

CBD is legaal in de meeste delen van de wereld. Sportinstanties beschouwden het echter tot voor kort als verboden stof. Dat veranderde natuurlijk allemaal in 2018, toen het Wereldantidopingagentschap (WADA) CBD van de lijst met gereguleerde stoffen haalde.

Gezien de talrijke voordelen voor herstel en atletische prestaties, was dit een veelbelovende ontwikkeling voor atleten in het algemeen. Ben je serieus over je sport en van plan CBD te gebruiken voor dergelijke doeleinden? Dan is de kans groot dat je geen problemen ervaart die schadelijk zijn voor je reputatie of carrière.

Dit is echter onder voorbehoud, aangezien de regels kunnen verschillen afhankelijk van waar je woont. Maar als je je huiswerk doet, komt het wel goed.

Veroorzaakt CBD een Positieve Drugstest?

Duidelijk antwoord: nee. Drugstests sporen geen CBD op. Als er echter THC aanwezig is in het door jou gebruikte product, kan dit wel een positieve uitslag opleveren.

Conclusie

Er moeten nog veel voordelen worden ontdekt over het gebruik van CBD. Het is dus verstandig voorzichtig te werk te gaan. De eerste bevindingen zijn absoluut veelbelovend, maar er is meer onderzoek nodig. Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Overleg met je huisarts voordat je CBD toevoegt aan je dagelijkse regime. Dit geldt vooral als je regelmatig andere medicijnen gebruikt.

External Resources:
  1. Cannabis and the Health and Performance of the Elite Athlete https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  2. Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. CBD: Safe and effective? - Mayo Clinic https://www.mayoclinic.org
  4. Opioid Use and Misuse Educational Fact Sheet https://www.state.nj.us
  5. Nonmedical Prescription Opioid and Heroin Use Among Adolescents Who Engage in Sports and Exercise https://www.ncbi.nlm.nih.gov
Disclaimer:
Deze content is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden. De verstrekte informatie is afkomstig uit onderzoek dat is verzameld vanuit externe bronnen.

BEN JE 18 JAAR OF OUDER?

De inhoud van RoyalQueenSeeds.nl is alleen geschikt voor volwassenen met de wettelijk geldende volwassen leeftijd.

Wees er zeker van dat je de wet kent van het land waar je woont.

Door op ENTER te klikken, bevestig
je dat je
18 jaar of ouder bent.