Inbegrepen GRATIS producten
RQS Interviews — Brandende Vragen over Wiet met David Bienenstock
Hallo, mijn naam is David Bienenstock. Ik ben cannabis-journalist en de auteur van 'How to Smoke Pot (Properly): A Highbrow Guide to Getting High'. Hierin geef ik een kijk op de geschiedenis, wetenschap, cultuur en gebruiken omtrent wiet. Ook ben ik de co-host en medeoprichter van de podcast 'Great Moments in Weed History'.
Als het werk van David Bienenstock één ding bewijst, dan is het wel de belangrijke rol die wiet heeft gespeeld in de geschiedenis van de mensheid. Lees nu het interview met deze energieke en gerespecteerde journalist en podcast-host over alles wat met wiet te maken heeft.
(Luister er ook naar Spotify en op Apple Podcast) |
---|
Luister er ook naar Spotify en op Apple Podcast |
1. Welke rol speelt wiet in de Amerikaanse en Europese cultuur?
Ik denk dat de grootste misvatting die veel mensen hebben, is dat de cannabiscultuur in de jaren zestig met de komst van de hippies begon. Hippies rookten inderdaad veel wiet, maar de wereldwijde cannabiscultuur gaat vele duizenden jaren terug. We zouden daarbij moeten kijken naar de plaatsen waar het mogelijk is ontstaan; China, India, Nepal. We weten dat als we de geschiedenis van de plant helemaal traceren, er één gemeenschappelijke voorouder is. Ondanks de hoeveelheid verschillende cannabissoorten en hybriden die je tegenwoordig hebt, kom je altijd uit bij één plant die samen met de mens is geëvolueerd en zich via handelsroutes heeft verspreid.
Ik heb natuurlijk ook mensen ontmoet die niet van wiet houden. Maar ik ben nog nooit een hele groep tegengekomen die toegang had tot cannabis en niet positief was over het gebruik ervan als geneesmiddel, als manier om high te worden, als vorm van voedsel, en niet te vergeten als middel voor industriële doeleinden. Ik denk dus dat het belangrijkste dat je moet begrijpen over wiet in landen als de VS en in Europa, is dat het deel uitmaakt van die eeuwenoude traditie.
Het interessantste wat er op dit moment gebeurt, is natuurlijk het opheffen van het verbod, waarmee dit vreselijke, racistische en onderdrukkende systeem waarin mensen worden opgepakt voor het bezitten van een nuttige plant wordt tegengegaan. En dat gaat gepaard met een andere misvatting die mensen vaak hebben, namelijk de overtuiging dat wiet altijd illegaal en verboden is geweest. Of dat de machthebbers er altijd tegen zijn geweest. Ook dat is niet waar.
Als je kijkt naar duizenden jaren geschiedenis, is het verbod relatief recent. We moeten dus het criminaliseren ervan beschouwen als een abnormaliteit, als iets wat vreselijk mis is gegaan. En nu de wetten veranderen en we stoppen met het oppakken van mensen, en de voordelen van de plant omarmen, krijgt iedereen meer vrijheid om wiet te gebruiken. Maar we moeten ook naar onze samenlevingen kijken. Met name in Europa en vooral ook de VS, omdat de regering van juist dat land een grote rol heeft gespeeld in het verspreiden van het verbod. Hoe en waarom is dat gebeurd? Wat is het nut geweest van het arresteren van miljoenen mensen over de hele wereld, voor het bezitten van een nuttige plant?
Dus ik denk dat wanneer we ons verheugen op legalisatie en het einde van die arrestaties, we onszelf ook die vragen moeten stellen. En we moeten daarbij een paar dingen goed onthouden. Weet je, ik zit nu in Californië, en ik sta op het punt om een joint op te steken. Dit is volkomen legaal en je kunt wiet in je eigen achtertuin kweken. Je kunt het zelfs in een winkel kopen. Maar we moeten onthouden dat het in veel landen nog steeds verboden is. We moeten daarom nooit stoppen met streven naar een wereld waarin iedereen die vrijheid heeft.
2. Wat vind je van beroemdheden die wiet roken? Denk je dat zij vrijgesteld zijn van het stigma rond wiet, of zijn we allemaal onderhevig aan een negatieve houding ten opzichte van cannabis?
In mijn gedachten deel ik beroemdheden in twee categorieën in; ik denk dat, cultureel gezien, het omarmen van wiet en het actief promoten van de positieve aspecten ervan, een vorm van activisme is. En mensen die zich jaren geleden met de plant identificeerden en zich hiervoor inzetten, liepen toen veel meer risico dan nu.
Twintig jaar geleden werkte ik bij High Times Magazine. Ik weet niet hoe dit nu is, maar het was altijd lastig om een interview te krijgen of een foto van iemand te maken, ook met alleen maar een joint. Mensen voelden niet alleen dat ze het risico liepen om gearresteerd te worden, maar misschien ook om hun professionele status te verliezen. Je zou je baan kwijt kunnen raken of het zou je imago kunnen aantasten. Daarom denk ik dat cultuur heel erg belangrijk is bij het veranderen van de wet. Dat zie ik dus als een vorm van activisme. Maar ik heb eigenlijk veel meer waardering voor beroemdheden die echt betrokken zijn bij de strijd om wetten te veranderen en hun status daarvoor gebruiken. Weet je, nu zie je veel beroemdheden die een bedrijf starten, met als doel geld te verdienen. Maar om eerlijk te zijn, heb ik nog nooit echt goede wiet van een beroemdheid gerookt.
Voor mij zijn de beroemdheden in de cannabiswereld de mensen die uitzonderlijke wiet kweken, of iemand die een nieuwe soort kweekt. Kort geleden heb ik meegewerkt aan een project waarbij we een aantal video's voor de verjaardag van Willie Nelson maakten. Met mijn podcast, 'Great Moments in Weed History', werden we ingehuurd door zijn team om video's te produceren waarin gevierd werd dat hij al zestig jaar wiet rookt. Maar hij is ook iemand die het altijd heeft over de voordelen van wiet en die zich uitspreekt tegen het arresteren van mensen. En toen hij zijn eigen cannabisbedrijf begon, kocht hij al zijn wiet alleen van kleinschalige kwekers en mensen die het al decennialang teelden.
Dat vind ik een goed voorbeeld van het gebruiken van je bekendheid en rechtstreeks tot mensen spreken. En dat heeft enorme voordelen, denk ik. Bij veel mensen is hun houding ten opzichte van wiet op die manier bewust, of misschien zelfs onbewust, positief veranderd.
3. Als de wietcultuur is begonnen met een 'hippie'-filosofie, waarom denk je dan dat het nu zo'n belangrijke industrie aan het worden is?
Weet je, we leven in een kapitalistisch systeem, en dat systeem is welvarend voor - spoiler alert - mensen met veel kapitaal. Ook zal het mensen stimuleren om nog meer kapitaal te verwerven. Tijdens het verbod ervan werd wiet natuurlijk nog steeds gekocht en verkocht, geproduceerd en gedistribueerd en was het onderhevig aan vraag en aanbod. Al deze economische principes werden toegepast. Maar je had niet het soort mechanisme van het vrijemarktkapitalisme, zoals tegenwoordig in de VS en het grootste deel van Europa het geval is.
"Het beste wat je daarbij kunt doen, is elke keer dat je wiet koopt, proberen beslissingen te nemen die leiden tot de wereld die jij wilt."
Tegenwoordig zie je mensen de cannabiswereld betreden die niets hebben gedaan om een einde te maken aan het verbod. En ze hebben al helemaal geen echte liefde voor de plant en ook geen begrip voor de cultuur. Ze zien alleen een kans om veel geld te verdienen. In bepaalde opzichten zouden deze mensen benadeeld moeten worden, omdat ze niet veel kennis over de plant hebben. Ze hebben daarnaast geen enkele connectie met de cultuur. Maar omdat we in dit systeem zitten dat kapitalisme wordt genoemd, biedt het simpelweg hebben van veel geld een enorm voordeel. Je kunt zonder moeite deze industrie betreden, terwijl deze zich nog aan het vormen is. En omdat de cannabisindustrie groeit, kun je het kapitaal dat je al hebt, gebruiken om veel marktaandeel voor jezelf te creëren. In feite drijven dit soort dingen veel kleinere kwekers uit de markt. Weet je, hier in Noord-Californië, waar ik woon, zijn er cannabistelers van de derde, misschien zelfs vierde generatie.
Kijk bijvoorbeeld ook naar het Rifgebergte in Marokko. Daar wordt al duizenden jaren wiet en hasj geproduceerd. Of neem nu India en Nepal. Maar die lange traditie stuit nu op deze kapitalistische ondernemingen, en dat is geen eerlijke strijd. Ik denk dat als we het hebben over de cannabiscultuur, we daarmee wel een voordeel hebben. Er is sprake van een zeer sterke mondiale cultuur, waarin we gewend zijn om tegen veel soorten onzin in te gaan.
Maar als we kijken naar de economie eromheen, heb ik het idee dat er een periode komt van een soort landrush-mentaliteit. En ik denk dat er veel mensen veel geld in gaan stoppen om te proberen binnen te komen. Het beste wat je daarbij kunt doen, is elke keer dat je wiet koopt, of het nu in een shop of bij een dealer is, proberen beslissingen te nemen die leiden tot de wereld die jij wilt. Koop het bij kwekers waarvan je graag ziet dat ze succesvol zijn. En wil je meer waardeloze wiet, waar dezelfde mensen aan verdienen die ook de banken en oliebronnen beheren? Koop dan gerust waardeloze wiet, en je zult er gegarandeerd meer van krijgen.
4. Kan het mensen iets schelen waar de wiet die ze consumeren vandaan komt?
Nou, ik denk dat als je de keuze hebt tussen niets en iets, mensen de neiging hebben om iets te kiezen, en dat zou ik zelf ook doen. Maar dat is niet de keuze die ik mensen vraag te maken.
Als je ergens woont waar wiet erg moeilijk te krijgen is en je maar heel weinig opties hebt, of het is moeilijk om het veilig te kopen, pak dan gewoon wat er is. Je verdient het. Ieder mens heeft recht op toegang tot wiet, en niemand vraagt je om dat te veranderen. Maar als je het geluk hebt ergens te wonen waar je meerdere opties hebt, en als je erachter kunt komen waar de cannabis vandaan komt, dan denk ik dat mensen zeker de juiste keuzes moeten maken.
Vooral hier in Californië wordt veel in de zon gekweekte wiet geleverd door kwekers die echt van de plant houden. En het is niet duurder dan de binnen gekweekte cannabis van lage kwaliteit, afkomstig van winstzoekende bedrijven. Hier ligt dus een educatieve kans. En die kans wordt ook benut. Weet je, ik realiseer me dat dit een soort internationale show is en ik wil mensen hoop geven. Elke dag zie ik weer mensen die meer willen weten over waar hun wiet vandaan komt, en die goede keuzes willen maken. En een van de dingen die je bereikt met het opheffen van het verbod is dat het gemakkelijker wordt om daarachter te komen. Het wordt makkelijker om kwekers een gezicht te geven.
Toen ik voor het eerst over cannabis ging schrijven, was het op een bepaalde manier frustrerend dat ik niets kon vertellen over de geweldige ervaring die ik bij kwekers had. Ik kon niet eens over de mensen zelf schrijven, en ook niet over hun leven. Ik kon niet schrijven hoe ze hadden bereikt wat ze wilden en waarom ze de planten kweekten. Iedereen was, volledig terecht, erg bezorgd om gearresteerd te worden. Niemand vertrouwde mij als journalist om hun verhaal te vertellen zonder hun identiteit prijs te geven. Maar nu, in ieder geval in Californië, en ook op veel andere plaatsen in de VS en over de hele wereld, is dat aan het veranderen, en dat is een enorme educatieve kans.
Ik durf gerust te zeggen dat wanneer mensen die kennis hebben, en wanneer ze de keuze hebben, ze vaak de juiste beslissing maken. Maar sommigen kopen natuurlijk gewoon het goedkoopste of wat ze het krachtigst achten. En tot op zekere hoogte is dat hun recht. Ik praat eigenlijk niet met mensen die niets om wiet en waar het vandaan komt geven, maar als ik dat wel zou doen, zou ik zeggen dat het beste van de legalisatie is dat je niet gearresteerd kunt worden. En het op een na beste ervan is dat je die diepere connectie kunt maken met waar je wiet vandaan komt.
En als je ergens woont waar je het zelf mag kweken, is dat zelfs nog beter. Als je op dit moment ergens woont waar cannabis niet legaal is, maar het proces van legalisatie wel aan de gang is, voeg je dan bij de strijd en streef naar de dingen die je wilt bereiken. Zoals de mogelijkheid om zes planten thuis te kweken en wetgeving die voor kleinschalige kwekers gunstig is. Wetten die de voorkeur geven aan mensen uit de community, in plaats van alle voordelen aan mensen met veel geld te geven die alleen maar meer geld willen verdienen.
Als je wacht tot de wetten veranderen, is het te laat om ze te beïnvloeden. En ik weet dat veel mensen die misschien betrokken zijn bij iets wat nu buiten de wet valt bezorgd zijn dat wanneer ze hun mening geven, ze ongewenste aandacht op zichzelf vestigen. Dat is natuurlijk heel begrijpelijk. Als je denkt dat je hierdoor jezelf of je gezin in gevaar brengt, dan is dat een heel reële overweging. Maar voor alle anderen maakt dat het juist nog noodzakelijker om je uit te spreken, en aan te dringen op het beëindigen van het verbod en arrestaties, en het creëren van een nieuw systeem. Een systeem dat de waarden van de samenleving weerspiegelt en niet alleen de rijken nog rijker maakt.
5. Als je zou moeten kiezen, wat zou je dan liever willen consumeren: THC- of CBD-rijke wiet?
Ik kies voor THC. Maar dat komt omdat ik persoonlijk graag high word, en ook omdat THC heel erg therapeutisch is. Een andere misvatting die veel mensen geloven, zelfs mensen die CBD verkopen, is dat 'THC je high maakt en CBD een geneesmiddel is'. Ook dat is niet waar. THC heeft naast CBD ook sterke en bewezen geneeskrachtige eigenschappen.
Dus wat er uiteindelijk is gebeurd, is dat toen er nog weinig kennis was over CBD, veel kwekers onbewust planten met een heel hoog THC-gehalte gingen kweken. Tenslotte wisten we hier veel over en hield iedereen ervan. Maar tegelijkertijd werd CBD uit de wietgenenpool gekweekt, omdat het de high van THC juist tempert. Dat is ook een van de redenen waarom ik, als ik hier naar een shop ga, graag edibles koop met een evenwichtige verhouding van THC en CBD. Ik vind deze erg ontspannend. Ik hoef me geen zorgen te maken dat ik te high word, en daar houd ik van. Maar we moesten lang naar de juiste planten zoeken.
Dit begon ongeveer tien jaar geleden, toen de eerste laboratoriumtesten in Californië uitgevoerd werden. Er werden veel wietmonsters naar een analytisch laboratorium gestuurd om erachter te komen of ze geen schimmels en pesticiden bevatten, maar ook om ze op hun kracht te testen. En wat je zag, waren planten met 20-25% THC en 0,01% CBD. Dus om CBD terug te brengen naar de genenpool, markeerden of identificeerden ze die zeldzame monsters met 2 of 3% CBD. Er is daarbij veel werk gestoken in het creëren van nieuwe soorten met een hoog CBD-gehalte. Dit gebeurde toentertijd ook in Spanje. Dus weet je, als cultuur en gemeenschap hebben we CBD-rijke wiet eigenlijk teruggebracht. En nu is dat natuurlijk een manier voor veel mensen, die ergens wonen waar planten met veel THC nog verboden zijn, om toegang te krijgen tot de therapeutische voordelen van cannabis.
Maar in een perfecte wereld zou iedereen toegang hebben tot elke vorm van de plant en elke cannabinoïde. En laat niemand je vertellen dat toegang tot CBD de wens om cannabis therapeutisch te gebruiken vervult, want dat is niet altijd waar. Dit is niet voor iedereen het meest effectieve middel. Het is heel persoonlijk en je moet dus toegang hebben tot alle opties, om erachter te komen wat voor jou het beste werkt.
6. Kun je ons een grappige anekdote vertellen over jou en je vrienden?
Oh, man, nou, ik schrijf al ongeveer twintig jaar over cannabis. En ik host nu al bijna vier jaar de podcast 'Great Moments in Weed History' met mijn collega Abdullah Saeed. Je kent hem misschien wel van de tv-show Bong Appétit, en hij was te zien in High Maintenance op HBO.
We hebben voor de podcast inmiddels meerdere 420 specials op 20 april uitgebracht. Voor één special hebben we de geschiedenis van 420 zelf behandeld, die begon in de jaren 70 met een paar vrienden in Californië, waarna 420 zich verspreidde zoals een meme op het internet. Maar we maakten twee jaar geleden ook een aflevering waarin we al onze eigen geweldige momenten met cannabis bespraken. Dus ik heb zeker geen tekort aan verhalen over wiet, en de podcast is een goede manier om die te beluisteren.
7. Kun je ons een pro tip geven die we nog niet kennen voor het roken van wiet?
Ik denk dat als je nieuw bent met het roken van wiet het belangrijkste is om langzaam te beginnen. Je kunt echt niet veel fout doen als je gewoon begint met lage doses en die langzaam, stapsgewijs verhoogt. Uiteindelijk vind je vanzelf de dosering die je goed laat voelen. En dat is heel erg persoonlijk.
Neem de tijd om zoveel mogelijk te ontdekken over de plant, wat betreft de consumptie ervan. Ik denk dat een deel van het betrokken raken bij de cannabisgemeenschap bestaat uit het blijven leren van nieuwe dingen. Weet je, ik vind deze plant en deze cultuur gewoon eindeloos fascinerend. Maar dat komt allemaal doordat ze voor mij persoonlijk zeer gunstig is. En gedurende de tijd die ik heb besteed aan het schrijven over cannabis en het onderzoeken van de geschiedenis ervan, ben ik er steeds meer door gefascineerd geraakt. Ik vind het dan ook een prachtige gemeenschap van mensen. Je kunt deze plant ervaren zoals je wilt; als je het therapeutisch wilt gebruiken, maar je bent niet zo in de cultuur geïnteresseerd, dan is dat ook prima.
Weet je, het is een ongelooflijke plant; het is vaak veel effectiever dan geneesmiddelen voor een breed scala aan aandoeningen. En als je de wetenschap erachter wilt begrijpen, kun je naar het endocannabinoïdesysteem in je lichaam kijken, ofwel het ECS. Als je de onderzoeken hiernaar leest, begrijp je pas echt de voordelen van wiet. Maar je kunt die voordelen natuurlijk ook gewoon ervaren. Dat is helemaal aan jou. Hetzelfde geldt voor de cultuur eromheen. Als je in je eentje wilt roken omdat je er baat bij hebt, en die ervaring liever niet met anderen wilt delen, is dat helemaal prima. Maar als je verder kijkt dan dat, zul je zien dat er veel verschillende mensen zijn, over de hele wereld, die je liefde voor deze plant delen. Het is dan ook een geweldige manier om met anderen in contact te komen.
8. Denk je dat de samenleving zou veranderen als wiet overal zou worden gelegaliseerd?
Ja. Ik denk dat we dat al hebben gezien. En dit gaat verder dan 'we arresteren niet langer mensen'. Afgezien van het feit dat het een einde maakt aan alle negatieve aspecten van het verbod, denk ik ook echt dat het een betere samenleving oplevert. Ik ben iemand die best af en toe van een drankje kan genieten. Maar veel mensen worstelen met een alcoholverslaving. En onze samenleving, althans in de VS en het VK, is heel erg op alcohol gebaseerd.
Weet je, in onze cultuur maakt alcohol deel uit van elke sociale activiteit. En dat levert veel problemen op. Dit betekent niet dat we alcohol moeten verbieden, zoals in de VS is geprobeerd. Dat faalde om dezelfde redenen als bij het cannabisverbod. Maar mensen simpelweg een andere optie geven om af te stappen van problematisch alcoholgebruik is wel effectief. Ik denk dat er ook een inherente vriendelijkheid zit in de cannabiscultuur en het gebruik van wiet. Dit ontbreekt in onze huidige samenleving, en dit moeten we samen met de legalisatie weer terugbrengen.
Door wiet te gebruiken word je niet opeens een plezieriger persoon, maar het is wel een goed beginpunt. En ik denk dat dat op zowel individueel niveau als op macroniveau werkt. Als we naar de grotere problemen in de samenleving kijken, hebben veel van die problemen met de psyche te maken. Het gaat vaak om bewustzijnsproblemen. En om hebzucht, concurrentie, jaloezie en ongeduld. Als we de overstap kunnen maken naar iets wat gevoelens van verbinding en mededogen oproept, is dat natuurlijk een enorme maatschappelijke vooruitgang.
9. Zou jij een minimumleeftijd aan het gebruik van wiet stellen?
Voor therapeutisch cannabisgebruik zeker niet, laten we dat voorop stellen. We hebben de afgelopen vijf jaar gezien hoe goed cannabis bij ernstige epilepsie bij kinderen en andere aandoeningen kan helpen. Ik heb zelf ook gezinnen gesproken met kleine kinderen die honderden aanvallen per maand hadden. Ze hadden elk medicijn geprobeerd, operaties ondergaan, elke vorm van therapie geprobeerd, en niets hielp. Kleine hoeveelheden geconcentreerde wiet daarentegen, konden die aanvallen vrijwel onmiddellijk stoppen.
Dan zijn er nog de geweldige resultaten op de lange termijn die we nu in het VK beginnen te zien. Natuurlijk is er GW Pharmaceuticals, dat Epidiolex heeft gemaakt. Maar zij hebben cannabis niet uitgevonden en ze hebben al helemaal niet het begrip gecreëerd dat het werkt. Dat waren de mensen die dit vaak uit wanhoop probeerden. Maar ook de personen die met deze plant werkten, wisten dat dit het meest effectieve, minst schadelijke geneesmiddel was. Het is niet alleen oké om te gebruiken, maar ook een echte optie. En eerlijk gezegd zou het geprobeerd moeten worden voordat iemand mogelijk veel schadelijkere geneesmiddelen gaat gebruiken.
Wat betreft high worden, heb ik dit te zeggen; er zijn aanwijzingen dat ontwikkelende hersenen nadelige effecten van wiet kunnen ondervinden. Cannabis was echter ook op jongere leeftijd al erg nuttig voor mij. Dus ik wil niet over mensen oordelen. De wet is de wet, en ik zie de wet de grens niet onder de 18 jaar leggen. Persoonlijk denk ik dat 18 jaar een goede leeftijd is. Waar het om gaat, is dat mensen uiteindelijk hun eigen persoonlijke beslissingen kunnen nemen. En natuurlijk moeten kinderen die het nodig hebben voor therapeutische doeleinden het kunnen gebruiken.
"Ritengo che ci sia molta più gentilezza e benevolenza nell'ambiente e nella cultura della cannabis in generale, che invece manca nella nostra cultura tradizionale e che dovremmo quindi portarci dietro con la legalizzazione."
10. Hoe kun je een vervelende high voorkomen?
Rook niet te veel en wees heel voorzichtig met edibles. Als je rookt of vapet, voel je de effecten redelijk snel. Het is verstandig rustig aan te doen, te kijken hoe je je voelt, en dan nog een paar trekjes te nemen. Maar als je een wietbrownie eet, krijg je alles in één keer binnen. Het kan daarbij wel een uur duren voordat de effecten opkomen. En als je net daarvoor iets anders hebt gegeten, kan het zelfs anderhalf uur duren voordat je iets merkt.
En dan ligt de klassieke fout, die we allemaal weleens hebben gemaakt, ook ik, op de loer: ik voel niets, het is al een half uur geleden. Ik ga er nog eentje eten. En helaas krijgen veel mensen dan een slechte ervaring. Dit kan je vervolgens het gevoel geven dat wiet niets voor jou is.
Weet je, toen er veel meer in het openbaar werd gesproken, stond ik weleens voor een menigte en vroeg ik: "Hoeveel mensen hier hebben weleens een overdosis alcohol genomen?" En natuurlijk denken mensen dan: "Oh, een overdosis alcohol betekent dat je sterft". Maar een overdosis is eigenlijk een teveel van een middel nemen tot het punt waarop je zou willen dat je niet zoveel had genomen. Dus als je weleens hebt overgegeven omdat je te veel alcohol had gedronken, wat zoveel voorkomt dat het 'normaal' is, dan heb je een overdosis drugs genomen. De drug was de alcohol, je moest ervan overgeven en misschien zelfs naar het ziekenhuis. En zeker, mensen overlijden er ook door.
En toch blijven we allemaal maar doorgaan met drinken, waarbij je hopelijk uiteindelijk leert te minderen. Natuurlijk, je wordt niet ziek van een glas wijn, althans niet als je in goede gezondheid verkeert. Het gaat om hoeveel je neemt. En het goede van wiet is dat je die gevaarlijke effecten niet zult hebben. Je zult niet eindigen als iemand die te veel alcohol of te veel opiaten heeft ingenomen, om maar twee voorbeelden te noemen.
Maar dat gezegd hebbende, de beste manier om slechte ervaringen te vermijden, is door na te denken over de set en setting. Wiet kan weliswaar helpen om angst te verlichten, maar dat is afhankelijk van de dosering. Als je je op een plek bevindt die angst bij je opwekt of in de buurt bent van mensen die angst bij je opwekken, dan kan het weleens fout gaan. Ga dus kort na waar je bent, met wie je bent, en bepaal je doel. Waarom wil ik wiet gebruiken? Waarom ga ik die joint nu roken? Wat wil ik ermee bereiken? Dat moet je eerst nagaan.
Dit is vooral belangrijk voor mensen die nieuw zijn met roken. Ik rook veel wiet, en doorloop heus niet elke keer dat hele proces. Maar als je nog maar weinig ervaring ermee hebt, of als je slechte ervaringen hebt gehad, denk dan echt na over de dosering en de setting. Dit geldt ook als je andere mensen kennis wilt laten maken met de voordelen ervan. Uiteindelijk moet het dan helemaal goedkomen.