By Luke Sumpter


Heb je er weleens over nagedacht om een cannabis influencer te worden? Het klinkt verleidelijk, toch? Stel je voor dat je eigen baas bent, zelf bepaalt met wie je samenwerkt en dat je de hele wereld over reist om met gelijkgestemden samen te werken.

De levensstijl van een influencer klinkt als een droom, maar het gaat gepaard met unieke uitdagingen die het zeker niet perfect maken. Er komt veel bij kijken, aan regelmatig social mediagebruik kleven diverse nadelen, en er zijn veel tegenstanders en wispelturige social media platforms, zoals Instagram, die vanwege cannabis content accounts vaak uitschakelen. Veel accounts kunnen prima berichten plaatsen op het platform, maar educatieve en 'lowkey' content heeft meer kans om te overleven dan constante selfies in je kweekruimte met een joint in je hand.

Wat is een cannabis influencer?

Tien jaar geleden leek het idee dat je geld kon verdienen als social media influencer bijna lachwekkend, en slechts een handjevol mensen slaagde erin. Tegenwoordig hebben echter vele duizenden social mediagebruikers een fulltime baan als influencer op allerlei gebieden, van voeding en sport tot make-up en cannabis. Sommigen waren al beroemd, maar de meesten zijn vanaf nul begonnen. En dat betekent dat jij hetzelfde kunt bereiken als je je er volledig voor inzet!

De social media influencerindustrie komt voort uit de blogs van het begin van deze eeuw, toen foodies en mommy bloggers met hun tips, trucs, verhalen en recepten geld begonnen te verdienen. Maar de komst van social media maakte de online communicatie al gauw sneller en persoonlijker. Met Facebook, Instagram en Twitter kregen makers direct toegang tot hun volgers en konden ze in korte tijd een enorme achterban opbouwen.

Wat moet je doen om een cannabis influencer te worden?

Als je een cannabis influencer wilt worden en je dagelijks bezig wilt houden met de plant, moet je eerst een solide plan maken. De onderstaande handleiding helpt je voor deze lifestyle de basis te leggen.

Leer meer over de sector

Allereerst moet je vertrouwd, meer dan vertrouwd, raken met de cannabissector. Ja, cannabis maakt mensen rustig, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Je zult je er snel van bewust worden hoe concurrerend de cannabissector inmiddels is. In deze relatief nieuwe en snelgroeiende branche strijden zowel miljoenenbedrijven als influencers om aandacht en winst. Jij moet uitzoeken waar jij in dit plaatje past.

Er zijn veel verschillende segmenten, zoals telen, het beoordelen van producten, blowen in je slaapkamer (alleen dit al heeft veel mensen volgers opgeleverd), veredelen, educatieve content, wietwetenschap, enzovoort. Beslis wat het beste bij jouw vaardigheden, kennis en persoonlijkheid past, en concentreer je daarop.

Bezoek sociale evenementen

Netwerken is in veel bedrijfstakken de sleutel tot succes. Of, zoals ook wel wordt gezegd: Het gaat er niet om wat je kent, maar wie je kent. Het bijwonen van evenementen als de NCIA Business Conference, CannaCon Detroit, Spannabis en NoCo Hemp Expo zal je in contact brengen met belangrijke figuren in de cannabiswereld.

Begin met het bijwonen van evenementen in de buurt, wees vriendelijk en praat met mensen. Zodra je voet aan de grond begint te krijgen, zet dan wat geld opzij en investeer in reizen naar grotere evenementen. Probeer gratis monsters uit, stel vragen, post over je reis online, en beoordeel monsters en tag het merk. Je weet maar nooit, één woord of glimlach in de juiste richting kan je carrière als cannabis influencer al in een stroomversnelling brengen!

Bezoek sociale evenementen

Ontdek wat jou uniek maakt

Waar ligt jouw talent? Als je goed kunt praten, begin dan een podcast. Misschien heb je altijd al aanleg gehad voor schrijven? Begin dan een blog en publiceer goed geschreven captions op social media die de aandacht trekken en mensen iets leren. Heb je een achtergrond in de wetenschap? Gebruik dan je kennis om alles te leren over de cannabisplant en hoe deze het menselijk lichaam beïnvloedt. Er zijn al een heleboel influencers die hetzelfde doen, maar met jouw unieke vaardigheden, persoonlijkheid en creativiteit, kun je toch iets nieuws bieden.

Vind een content niche

Nu je bekend bent met de verschillende branches van de cannabissector, en je hebt uitgezocht hoe je je vaardigheden kunt toepassen, moet je om aandacht gaan strijden. Er zijn al honderdduizenden mensen die online laten zien hoe ze wiet roken, maar er zijn er niet veel die uitleggen hoe cannabis huisdieren beïnvloedt, bijvoorbeeld. Zo is er ook een overvloed aan mensen die kweektips geven, maar jij kunt proberen om een andere invalshoek te vinden. Er zijn bijvoorbeeld niet veel influencers die hun feeds wijden aan het creëren van levensvatbare grond, hoe je zelf supplementen maakt, of het kweken op geheime plaatsen. Je zou zelfs de 'paarse wietguy' kunnen worden, of je volledig kunnen richten op soorten met nieuwe cannabinoïden, zoals CBDV en THCV.

Plan vooruit

Je moet georganiseerd blijven. Posten wanneer je er zin in hebt, is niet genoeg. Professionele cannabis influencers hebben een strakke agenda en kennen hun taken ruim van tevoren. Houd dus een agenda bij en wijd bepaalde periodes aan specifieke onderwerpen; volgers houden van thema's en consistentie. Je moet ook ruim van tevoren seminars, evenementen en exposities inplannen. Reserveer je tickets en laat mensen weten dat je er zult zijn. Maak weken van tevoren alvast content en geef hints van wat er nog gaat komen in je feeds en stories.

Wees actief op social media

Een cannabis influencer zonder social media is als een schrijver zonder pen of een kunstenaar zonder doek. Influencers zijn in wezen professionele gebruikers van sociale media. Je moet er dus helemaal in opgaan. Download Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube en LinkedIn op je telefoon. Dit zijn je primaire tools. Post op verschillende platforms, maar vergeet niet dat elk platform een eigen publiek heeft.

Facebook en Twitter zijn bijvoorbeeld geweldig voor korte, casual en promotionele posts. Instagram vergt echter meer engagement en eenvoudige posts, maar ook diepgaande educatieve content. Als het op LinkedIn aankomt, moet je het professioneel en iets netter houden; veel belangrijke figuren gebruiken dit platform, en ook hier liggen vaak enorme kansen.

Maak een publicatieschema

Een publicatieschema zal je helpen consistent en georganiseerd te blijven. Social media bestoken gebruikers elke dag, maar mensen zijn uitstekend in het herkennen van patronen. Creëer blokken in je schema en maak een week of twee content over één onderwerp. Kies iets wat de aandacht trekt en de interesse wekt. Besteed bijvoorbeeld een week aan het endocannabinoïde systeem (ECS), schakel daarna over op cannabinoïden en geef dan tien dagen achter elkaar kweektips. Niet alleen zul je je volgers een plezier doen met zo'n publicatieschema, maar je zult het jezelf ook een stuk makkelijker maken!

Bouw online autoriteit op

Naarmate je meer over je niche te weten komt en volgers krijgt, bouw je steeds meer autoriteit op. Een combinatie van aantrekkelijke infographics en beknopte, maar informatieve captions zal je helpen naamsbekendheid te krijgen. Constante betrokkenheid (reacties beantwoorden en liken), frequente verhalen en cross-platform posts zullen ervoor zorgen dat mensen je willen blijven volgen.

Bouw online autoriteit op

Blijf consequent

Regelmaat is cruciaal. De gemiddelde persoon besteedt meerdere uren per dag aan het scrollen op social media. Je hebt toegang tot een publiek dat constant klaar staat om te bekijken wat je te zeggen en te promoten hebt. Hun feeds staan echter ook vol met aandachttrekkende memes, foto's, informatie en posts van concurrenten. Als je niet consequent iets post, wordt je content al snel bedolven door de rest.

Schrijf betekenisvolle captions

Om waardevol te worden, moet je waarde bieden. Het posten van een foto van een wiettop met een blad emoji eronder biedt volgers niet veel in de termen van inhoud. Je zult echter merken dat de likes en engagement omhoog schieten als je je verhaal gaat vertellen, mensen gaat voorlichten en diep ingaat op hoe je bijvoorbeeld van bepaalde plagen afkomt of hoe terpenen de cannabis high beïnvloeden.

Post veel stories

Social media 'stories' bevatten korte stukjes informatie, entertainment en reclame. Ze zijn ontworpen om onze aandacht te trekken en ons bezig te houden. Een van de redenen waarom stories ons aantrekken, is dat gezichten onze aandacht trekken. Naast het plaatsen van relevante foto's en promotionele inhoud, zou je van tijd tot tijd dan ook moeten vloggen. Leg bijvoorbeeld je reis naar een expo vast, laat mensen de voortgang in je kweekruimte zien en investeer in een statief om recepten en kweektips uit te leggen.

Zoek een CBD- of cannabis-merk dat bij je past

Merken beginnen je te benaderen als je een bepaalde volgersdrempel hebt bereikt. Zelfs na het overschrijden van 3000 volgers zul je al zakelijke voorstellen je kant op zien komen. Het kan verleidelijk zijn om in het begin op alles in te gaan, en dat is ook logisch. Maar naarmate meer bedrijven interesse in je krijgen, moet je kiezen voor de CBD- en wietmerken die bij jouw boodschap aansluiten. Als je bijvoorbeeld in de gezondheids- en welzijnsniche zit, wil je werken met merken die biologische producten en extracten met een volledig spectrum leveren, in plaats van edibles die vol met suiker en conserveringsmiddelen zitten.

Tag merken

Je hoeft niet altijd te wachten tot merken contact met jou opnemen. Investeer in een aantal producten waar je echt van houdt en zorg dat je er alles over te weten komt. Als je eenmaal hebt ervaren wat ze te bieden hebben, schrijf dan reviews op social media en publiceer er stories over. Tag de merken, en misschien zien zij wel potentieel in een samenwerking. Als je er werk in steekt, is de kans groter dat je straks samenwerkt met bedrijven waar je achter staat.

Blijf professioneel

Kies je niche en blijf binnen die grenzen. Wereldgebeurtenissen en persoonlijke omstandigheden kunnen er soms toe leiden dat we ons emotioneel willen uiten. Hoewel het helpt om met mensen over deze kwesties te praten, moet je daarvoor wel de juiste plaats en het juiste moment kiezen. Als je verdeeldheid zaaiende onderwerpen op je accounts plaatst, zal er snel chaos ontstaan en zul je snel volgers verliezen. Zonde van al je harde werk!

Bouw een community op

Een influencer worden omvat ook het opbouwen van een gemeenschap. De aandacht moet geen eenrichtingsverkeer zijn. Organiseer bijvoorbeeld weggeefacties, post polls en organiseer live vragenuurtjes op Instagram. Je volgers moeten je leren kennen. Overweeg ook om ze een zekere mate van controle te geven over wat je post. Vraag bijvoorbeeld wat ze volgende week willen zien, en doe je best om het onderwerp zo grondig mogelijk te behandelen en het tegelijkertijd leuk te houden.

Bouw een community op

Belangrijke tips voor cannabis influencers

Zie je dit allemaal wel zitten? Je weet nu bijna alles over het worden van een cannabis influencer. Maar we zijn nog niet helemaal klaar. Ontdek hieronder een aantal tips die je nog een stapje verder in de goede richting duwen.

  • Optimaliseer je bio en profiel: potentiële volgers zullen je profielfoto en bio als eerste zien wanneer ze je pagina bezoeken. Maak foto's die de aandacht trekken (met een cannabis-thema, of van jezelf) en houd je biografie kort, bondig en afgestemd op je niche.
  • Bezoek netwerkevenementen: om een influencer te worden, moet je veel tijd online doorbrengen, maar je moet er ook op uit. Ga naar zoveel mogelijk netwerkevenementen, stap uit je comfortzone en ontmoet nieuwe mensen.
  • Maak je geen zorgen over het aantal volgers: volgers zijn belangrijk, maar je hoeft geen superster te worden. Ook met een paar duizend volgers kun je al autoriteit en sterke relaties met relevante merken opbouwen.
  • Wees creatief: analyseer je concurrenten. Wat missen ze in hun content? Hoe kan jij deze gaten opvullen? Gebruik je creativiteit om iets anders te creëren dat volgers nergens anders kunnen vinden.
  • Omarm de algoritmes: social media-algoritmen zijn gebaseerd op wat mensen willen zien. Onze feeds laten ons zien waar we de meeste interactie mee hebben. Blijf consistent binnen je niche, en laat duidelijk zien waar je pagina over gaat.

Inspirerende cannabis influencers

Hoe kunnen we dit artikel beter afsluiten dan met een aantal voorbeelden van echte cannabis influencers? De vier hieronder hebben vanaf nul een platform opgebouwd, zijn een expert in hun niche, en zijn belangrijke namen in de cannabiswereld.

  • Codi Peterson: ook bekend als 'the cannabis pharmacist', heeft dr. Codi Peterson een medische achtergrond. Hij gebruikt zijn kennis om volgers te onderwijzen over het endocannabinoïde systeem en hoe cannabis het lichaam beïnvloedt. Zijn beknopte infographics en pakkende video's hebben hem geholpen een grote aanhang te verwerven, en zijn invloed blijft maar toenemen!
  • Jamie Evans: als oprichter van The Herb Somm heeft Jamie Evans zich verzekerd van succes door zich in culinaire cannabis te specialiseren. Ze behandelt CBD, recepten, drankjes en meer, en is een uitstekend voorbeeld van wat er gebeurt als je je echt concentreert op het op maat maken van content voor een bepaald publiek.
  • Lonny the Street Lawyer: als we het toch over niches hebben, deze influencer heeft inmiddels meer dan 80.000 volgers door zich te richten op cannabisactivisme en de rechten van blowers, met een twist. Zijn beslissing om topless video's te posten waarin hij advies geeft, spreekt veel mensen aan.
  • Steve DeAngelo: Steve noemt zichzelf de 'vader van de legale cannabissector'. Deze gewaagde uitspraak, en zijn promotionele content en verhalen, hebben hem supersuccesvol gemaakt. De les hier: doe jezelf niet te kort.

Klaar om de influencer-wereld te betreden?

Je bent nu helemaal klaar om de volgende stap te zetten! Je hebt geleerd hoe je een cannabis influencer kunt worden, maar vergis je niet: je moet er hard voor werken. De meeste mensen die dit proberen, falen. Het vergt veel werk, tegenslagen, en veel tijd en energie. Maar als je je niche goed beheerst, naar netwerkevenementen gaat en regelmatig post, kun je een lonende carrière tegemoetzien. Veel succes!

Ben je 18 Jaar of ouder?

De inhoud van RoyalQueenSeeds.nl is alleen geschikt voor volwassenen met de wettelijk geldende volwassen leeftijd.

Wees er zeker van dat je de wet kent van het land waar je woont.

Door op ENTER te klikken, bevestig
je dat je
18 jaar of ouder bent.