Heb je je ooit afgevraagd hoe professionals de schoonheid van cannabis vastleggen? Stock Pot oprichter en CEO Ophelia legt het allemaal uit in haar exclusieve interview met RQS, inclusief top tips voor opkomende fotografen.

(Luister er ook naar Spotify en op Apple Podcast)

1. Wat heb je nodig voor een fotoshoot met wiet? Heb je professionele apparatuur nodig?

Dat is een goede vraag. Welke instrumenten hebben we nodig bij een fotoshoot? Het hangt ervan af wat je filmt. Ben je op locatie? Ben je in de studio? Elke fotoshoot is anders, maar het belangrijkste wat je nodig hebt, is goede kennis van wiet. Want als je het over wiet wilt hebben, moet je weten waar het om gaat. Als je het gaat fotograferen, moet je op zijn minst wat basisinformatie weten over de plant. Zo weet je wat je de gastheer of kweker moet vragen bij het aansturen van modellen of het vinden van een geweldige locatie om te fotograferen. Je wilt niet overkomen als iemand die niets over de plant en het werk van kwekers weet, want dan gaan ze je anders behandelen.

Dus eigenlijk is kennis over de cannabisplant het belangrijkste om mee te nemen naar een fotoshoot. Heb je dan ook apparatuur nodig van professionele kwaliteit? Ja. Als je een foto maakt die online, voor een portfolio, of voor marketing wordt gebruikt, dan moet je altijd professioneel denken. Denk aan de verlichting. Denk aan de aankleding van de set. Wat moet er op de foto bij, wat mag er niet op die foto staan? Stel, je fotografeert de CEO van een bedrijf. Hij is in zijn kantoor en het gaat om zijn merk. Dan moet je goed opletten of er nog afbeeldingen van andere merken, die niet van hem zijn, aanwezig zijn op de achtergrond. Als je deze fotografeert, moet je dat allemaal uit je foto’s poetsen. Denk dus goed na over het hele verhaal en niet uitsluitend het hoofdonderwerp. Focus je op alles rondom het thema.

2. We stellen ons voor dat er grote verschillen zijn tussen binnen en buiten fotograferen. Kun je er een paar noemen?

Er zijn twee belangrijke verschillen tussen binnen en buiten fotograferen: een van de belangrijkste verschillen is de belichting. Als je binnen bent, moet je een bepaalde sfeer creëren met het gewenste licht. Als je buiten bent, moet je het juiste moment van de dag kiezen. Want hoe het licht ook is, rond het middaguur is het wellicht te fel. Misschien wil je het meer oranje licht van de zonsopkomst. Het licht tijdens de avondschemering heeft een meer violette kleur. Je moet dus echt weten waar je gaat fotograferen; doe wat onderzoek en verzamel alle benodigde hulpmiddelen voor beide situaties.

3. Wat is de beste manier om de verlichting aan te passen als er gele of rode lampen op de planten schijnen?

Nou, dan heb ik een tegenvraag: je wilt authenticiteit, toch? Je, wilt echt laten zien wat je met het oog ziet. Maar het oog ziet een bepaald deel van het lichtspectrum van ledlampen niet. Als je dat fotografeert, zie je paars licht dat je met het blote oog niet ziet. Dat moet je dus met de camera aanpassen. Of, als je een Canon 5D gebruikt, koop er dan filters bij. Je kunt een helder vulkleurfilter plaatsen op basis van wat je fotografeert en deze aanpassen als dat nodig is. Nogmaals, het gaat erom dat het echt lijkt. Maak gebruik van wat de wetenschap mogelijk maakt. Veel mensen vinden dat paarse licht prachtig. Ik zou dan ook beide opnamen houden, de één aangepast qua verzadiging en de ander zou ik houden als camera-opname, omdat een aantal van die paarse tinten er weelderig en donker uitzien. Sommige foto-editors zijn er dol op.

Wat is de beste manier om de verlichting aan te passen als er gele of rode lampen op de planten schijnen?

4. Wat zijn de verschillen tussen het fotograferen van levende wietplanten en geoogste toppen?

Dat is altijd een van mijn favorieten. Als je de toppen eerst op de plant ziet en daarna als oogst. Je kunt je voorstellen dat als je de plant afsnijdt, ze geen toegang meer heeft tot voedsel en water. Ze gaat dan verwelken en drogen. En dat te zien, hè, wiet die te drogen hangt… dat is zo mooi! De kleuren veranderen van diep, diepgroen naar bijna lichtgroen. Dat komt doordat de plant haar chlorofyl verliest. En je ziet de top steeds meer uitdrogen, waarbij alle suikerblaadjes omkrullen.

Als je net voor de oogst fotografeert, dan kun je de meest prachtige toppen op de foto zetten. Zo'n top doet niet direct denken aan een bloem, zoals een roos of madeliefje. Maar de toppen van wiet zijn fenomenaal, vreemd en bijna buitenaards. Je ziet alle kleine fonkelingen en de suikerblaadjes. Daarom is het wel degelijk een bloem.

Als je begint met fotograferen, schaf dan altijd een goede macro lens aan. Een redelijk nieuwe iPhone is prima om mee te beginnen. Maar je professioneel wilt fotograferen, koop dan een professionele uitrusting. Je kunt daarmee diep in de toppen kijken en de prachtige kern vastleggen. Als je gedroogde toppen fotografeert, heb je weer te maken met wat kleurverlies. Bij het fotograferen van bepaalde soorten, zoals Granddaddy, zie je misschien wat paarse tinten. Maar normaal gesproken, zijn de kleuren meer gedempt groen en bruin. Uiteraard zie je ook kleine stukjes goudgeel. Verse en droge toppen verschillen dus nogal. Verse zijn meer weelderig en gedroogde meer gedempt, maar steviger.

Dat zijn de verschillen. Maar lees ook zoveel mogelijk over de cannabisplant. Als je fotografeert, wil je toch weten waar je naar kijkt? En praat ook met je gastheren. Ik vergaar graag zoveel mogelijk info en daarvan is een gastheer echt onder de indruk. Al bij al zijn dat zijn mijn tips.

5. Op welke aspecten richt je je het meest bij het fotograferen van concentraten?

Dat is een groot verschil! Denk eens aan ketchup! Je hebt een tomaat en je hebt ketchup. Ketchup is eigenlijk een bijproduct van tomaten. Hetzelfde geldt voor concentraten; je hebt toppen en je hebt concentraten. Een concentraat is dus eigenlijk de ketchup. Het ondergaat een chemisch proces om te worden wat het is; een goudkleurig product. Bovendien zijn er verschillende soorten. Denk aan sugar, wax, crumble, shatter en distillaat. Dus hoe moet je dat fotograferen? Als je er alleen maar naar kijkt, dan is de kleur diep goud, toch? Het is wat donker van kleur, maar eigenlijk is het een gouden tint. En daarom belichten veel mensen het graag van onderaf. Als je een eenvoudige lichtbak hebt (die heeft iedereen), dan zet je het concentraat daar op in een doorzichtige pot. Daardoor straalt de kleur van onderen naar boven waardoor het concentraat gloeit, net als shatter of crumble. Je moet dus zulke hulpmiddelen gebruiken. Een lichtbak is heel geschikt voor het fotograferen van olie of concentraat. Deze producten moet je namelijk van onder of van achter belichten. 

"Dus als je professioneel wietfotograaf wilt worden, moet je denken als een professioneel productfotograaf, professioneel portretfotograaf of professioneel documentairemaker. Je moet de beste zijn in je vakgebied."

6. Wil je een aantal tips voor het maken van creatieve wietfoto's met ons delen?

Ik hou ervan om dingen op te fleuren. Op een foto van een boom zie je een boom, toch? Een roos is een roos. Zo is het gewoon. Een wietplant in haar natuurlijke omgeving; daar zijn miljoenen foto’s van. Miljoenen! Dus je zult niet echt opvallen tenzij je een geweldige locatie hebt of het juiste moment van de dag. Dus nogmaals, je moet het complete plaatje in je hoofd hebben, niet alleen het onderwerp, snap je? Richt je op alles eromheen.

Je kunt het ook op een andere manier bekijken. Denk aan productfotografie. Als je productfotografie ziet, denk je aan Estee Lauder. Mogelijk is het een mooie lippenstift met een verlichte achtergrond, op een voetstuk of misschien op plexiglas. Denk aan de toppen en zie ze als een product. Op welke manier kun je ze presenteren? Op een mooie schaal of met toevoeging van kleurcontrast? Leg er een patroon onder. Je gaat hiermee echt terug naar de basis van fotografie. Als je naar de compositie kijkt, gaat het niet alleen om het onderwerp; het gaat om het hele plaatje. Mona Lisa, het schilderij. Ja, zij is het onderwerp. Maar als je achter haar kijkt, zie je heuvels, een rivier... we vinden het een prachtig schilderij omdat het niet hetzelfde zou zijn als ze tegen een saaie achtergrond was afgebeeld.

Wil je een aantal tips voor het maken van creatieve wietfoto's met ons delen?

7. Wat adviseer je mensen die wel een carrière zien als professioneel wietfotograaf?

Toen Stock Pot meer dan 240 fotografen had, die stuk voor stuk hun eigen reden hadden om deel te nemen, bestond dit aantal voor slechts 1% uit professionele wietfotografen die uitsluitend wiet fotografeerden. De andere 99% waren ook professionele fotografen, maar zij fotografeerden ook veel andere dingen, zoals auto's, mensen, natuur en architectuur en hadden daarnaast een voorliefde voor wiet. Er was voor hen alleen geen plek om hun foto’s te laten zien. Dus ze fotografeerden het voor zichzelf. Toen ik hun foto’s ontdekte, waren ze heel blij dat er een plek was om hun afbeeldingen te delen.

Dus als je professioneel wietfotograaf wilt worden, moet je denken als een professioneel productfotograaf, professioneel portretfotograaf of professioneel documentairemaker. Je moet de beste zijn in je vakgebied. Kijk om je heen. Dat is mijn beste en meest belangrijke tip: bezoek websites met stockfoto's. Alamy is in Europa bijvoorbeeld heel groot. Zoek daar op cannabis, wiet of wat je ook wilt fotograferen en kijk hoeveel afbeeldingen er zijn. Bekijk ze allemaal en bedenk welke je aanspreekt. Welke afbeelding is het meest opvallend en wordt het meest gekocht?

Als mijn afbeelding daar stond, zou die dan opvallen? Als dat niet zo is, dan fotografeer je gewoon voor het geld. Misschien niet eens voor het geld, maar je maakt foto’s zonder artistieke bedoelingen. En de wietindustrie is natuurlijk instabiel, net als de beschikbare banen, omdat bepaalde banen te maken hebben met juridische kwesties.

8. Wat voor soort banen kan een wietfotograaf krijgen (bijvoorbeeld in onroerend goed, voor coffeeshops, fotojournalisten voor wiet...)?

Nog een goede vraag. In Californië ontdekte ik dat uitsluitend de top 5% van de cannabisondernemingen een budget heeft voor marketing. Die hebben geld om professionele fotografen in te huren. De rest gebruikt voornamelijk stockfoto's die ze goedkoop kunnen aanschaffen.

Als je in de wereld van wiet aan het werk wilt, is het volgens mij slim om cold calls te doen. Werk voor niets. Nou, niet helemaal voor niets: werk aan je portfolio, zoek een kwekerij! Probeer ze te leren kennen, kijk of je iemand kent die hen kent en vertel dat je gewoon foto’s wilt maken. Als je toestemming krijgt om te fotograferen, bied je hen bijvoorbeeld je beste 10 foto's gratis aan.

Waarschijnlijk happen ze wel. Ze hebben namelijk zelf ook afbeeldingen nodig. En dit leidt dan mogelijk tot een betalende klant. Dus als je in de wietwereld wilt werken, probeer dan iemand te vinden die al actief is in de wietindustrie en vraag om introducties. Ik wil wat productfoto's maken. Ik wil slechte foto's maken. Wie ken je? Het gaat erom dat je je stem laat horen om iemand in de industrie te vinden. Ze komen niet naar jou toe. Je moet zelf in de benen.

Wat voor soort banen kan een wietfotograaf krijgen (bijvoorbeeld in onroerend goed, voor coffeeshops, fotojournalisten voor wiet...)?

9. Waarnaar verwijst de hashtag #weedporn op Instagram?

Het gaat om een bepaald gevoel: man, dat is toch de grootste, meest vette top! Spektakel! De afbeelding is sexy, toch? Vergelijk het met een autoliefhebber die de Datsun 240Z heeft gezien en diep onder de indruk is van de velgen. Het draait dus eigenlijk om waardering van de toppen. En ja, als je een link legt met porno, vraag jezelf dan eens af waarom mensen naar porno kijken? Eh... juist, dat! Gebruik dat. Eigenlijk probeert men het enthousiasme van het woord porno te koppelen aan cannabis, omdat het gaat om delen met liefhebbers. Man, dit was de beste oogst ooit. Iedereen zal zeggen: “Oh Bob. Goed gedaan.” Toch? Ja, zo wordt die hashtag gebruikt.

In feite is fotografie op Instagram funest geweest voor de wereld van de fotografie. Alle sociale media zijn rampzalig voor fotografie, omdat ze foto’s eigenlijk waardeloos hebben gemaakt in de ogen van mensen. Net als met Picasso, waarvan men zegt: "Dat kan mijn vijfjarige met kleurpotloden?" Snap je? Dat geldt ook hier. Mensen zeggen: "Dat kan ik toch zelf ook met mijn iPhone. Waarom moet ik je inhuren?" Het is een cliché. Geef 1000 apen 1000 typemachines. Een van hen zal Shakespeare typen. Dat geldt ook als je een miljard camera's hebt. Sommigen maken één fantastische foto en daar blijft het bij.

10. Hoe maak je de mooiste foto’s met een smartphone?

Je kunt elk filter voor je telefoon gebruiken. Maar hebben we dat niet eerder gezien? Dat je voor de gek wordt gehouden? Die man ziet er in het echt niet zo uit en die vrouw ziet er zeker niet zo uit. Dus dat kun je ook doen met je foto's, van wiet of wat dan ook. Je kunt ze manipuleren; je kunt kleur toevoegen.

Nogmaals, als je daarvoor kiest, ontwikkel dan een persoonlijke stijl en wees daarin consistent. Dus als je met je iPhone fotografeert en een bepaald filter gebruikt, gebruik dan telkens dat ene filter. Op deze manier zijn je foto's er niet allemaal uit als Instagram-foto's met filters. Gebruik de bewerkingstools op de telefoon. Ik zou Instagram niet gebruiken voor het bewerken van je filters, want dan ziet alles er hetzelfde uit. Gebruik dus de bewerkingstools die op je telefoon staan en overweeg te investeren in een paar apps die wat meer mogelijkheden bieden.

Er zijn ook Photoshop-apps voor je telefoon om hier en daar wat te editen. Maar, je hebt weinig werkruimte. Dus als je een van die afbeeldingen wilt afdrukken, dan moet je wel weten hoe je foto's kunt airdroppen. Je kunt ook de foto's naar je computer versturen en alle pixels nalopen om te zorgen dat alles clean is en dat de resolutie hoog genoeg is. Dus dat is het probleem met het gebruik van een iPhone. Als je afbeeldingen wilt printen, heb je een grotere, digitale camera nodig, bijvoorbeeld een Canon 5D. Met een iPhone kun je foto’s van maximaal 5MB maken. Maar nogmaals, als iemand echt een mooie foto zoekt en er goed voor wil betalen, dan kom je er niet met je telefoon.

Bovendien, als je overal een filter overheen legt, gaan er veel pixels in je afbeelding verloren. Je verliest dan scherpte. Als je dat wilt oefenen, kijk dan naar een originele foto. Bewerk deze met meerdere filters en vergroot de uiteindelijke afbeelding dan. Je zult zien dat de software alle pixels heeft veranderd bij het filter. Het gebruik van een smartphone heeft dus voor- en nadelen. Daarmee is het beter geschikt voor social media. Als je als professional wilt werken, moet je simpelweg investeren in een professionele camera.

BEN JE 18 JAAR OF OUDER?

De inhoud van RoyalQueenSeeds.nl is alleen geschikt voor volwassenen met de wettelijk geldende volwassen leeftijd.

Wees er zeker van dat je de wet kent van het land waar je woont.

Door op ENTER te klikken, bevestig
je dat je
18 jaar of ouder bent.