Hoe graag we dit ook zouden laten; de meeste stoners moeten af en toe even pauze nemen van het roken. Of het nou voor werk is, zwangerschap, juridische problemen, of omdat je gewoon even een tolerantiepauze moet nemen; soms is een paar weken stoppen nodig. Als je dit ooit gedaan hebt, is je mogelijk een specifieke bijwerking opgevallen die je ervaart na een dag of twee - maffe dromen!

Veel rokers zeggen dat ze meer dromen en dat die dromen meer lucide zijn als ze even afstand doen van wiet. Uit een onderzoek uit 2008 kwam naar voren dat regulier cannabisgebruik de duur van de REM-slaap verkort. Dit is de fase in onze slaapcyclus waarbij dromen ontstaan. Het onderzoek constateerde een “afname van de REM-tijd bij zowel inname van een dosering van 15mg THC als bij consumptie van een THC/CBD mix, maar er werden geen effecten waargenomen bij het stoppen met cannabis.” Het is echter wel bekend dat het stoppen leidt tot iets dat “REM-rebound” heet.

DE VERSCHILLENDE SLAAPFASES

Terwijl we slapen, maakt ons brein vijf verschillende slaapfases door, waarvan de langste de diepe slaap en de REM-slaap zijn. De eerste fase is lichte slaap. Hierbij gaan we telkens in en uit ons bewustzijn en ieder klein geluid kan ons al wakker maken. Tijdens deze eerste fase, kun je ineens spierverkrampingen voelen of het idee hebben dat je valt.

Als we naar fase 2 gaan, beginnen de elektrische impulsen in ons brein langzamer te werken. Tijdens fase 3 beginnen zogenaamde “delta waves” zich steeds vaker te manifesteren. Dit zijn hersengolven met een hoge amplitude die ontstaan in de thalamus of cortex en die worden geassocieerd met diepe slaap. In fase 4 produceert het brein alleen nog maar delta waves en is er geen oogbeweging of spieractiviteit.

Slaap REM fase dromen cannabis

Zodra we in de REM-slaap komen, beginnen we te dromen. Onze ademhaling wordt onregelmatiger, de hartslag gaat omhoog, onze ogen bewegen snel verschillende kanten op, en onze spieren zijn tijdelijk verlamd. Het ligt eraan hoe lang we slapen, maar we kunnen wel een paar keer door de REM-slaapcyclus gaan in een nacht.

Een complete slaapcyclus duurt normaal gesproken 100 minuten, waarbij het eerste REM-gedeelte begint tussen de 70 en 90 minuten nadat we daadwerkelijk in slaap gevallen zijn. In het begin van onze nachtelijke cycli, duurt de REM-fase ongeveer 10 tot 20 minuten. Deze wordt steeds langer naarmate we langer slapen.

IS HET GEZOND OM NIET TE DROMEN?

Hoewel de REM-slaap goed voor je is en er een connectie bestaat tussen de REM-slaap en een beter geheugen, zitten er ook voordelen aan het niet-dromen. De belangrijkste is dat je minder nachtmerries hebt, wat geweldig nieuws is voor PTSS-patiënten. Nachtmerries, of nachtangst, kunnen mensen ervan weerhouden om een goede nachtrust te hebben, wat een gigantisch effect kan hebben op hun dagelijkse doen en laten. Zo kunnen nachtmerries stemmingswisselingen, concentratieproblemen, een laag libido en gewichtstoename veroorzaken. Ook kan nachtangst zorgen voor een zwakker immuunsysteem.

Het droom-verminderende effect van wiet is fijn voor mensen die last hebben van nachtmerries en/of slapeloosheid. Daarnaast hebben onderzoeken aangetoond dat, behalve het moeilijk informatie vasthouden, een gebrek aan REM-slaap erg weinig invloed heeft op ons dagelijks gedrag, symptomen en algehele gezondheid.

Het is echter mogelijk dat cannabis helemaal geen concreet effect op onze dromen heeft. Onderzoeken hebben het verband aangetoond, maar er is nog niet genoeg research gedaan om een definitieve conclusie te kunnen trekken. Vanuit mijn persoonlijke ervaring kan ik spreken van sterkere dromen na het stoppen met roken van wiet, maar ik heb ook maffe dromen gehad toen ik nog rookte. Hoe dan ook, het is het waard om uit te vinden wat voor effect wiet precies heeft op ons onderbewustzijn.



Winkelmand

Inbegrepen GRATIS producten

Uw winkelmand bevat geen producten.

Verzendkosten € 0.00
Totaal € 0.00

Afrekenen